(Відчит д-ра Евгенія Олесницкого, виголошений в памятний день шестих роковин смерти бл. п. Вол. Навроцкого.
(Дальше.)
За молоду вже боровсь Волод. Навроцкій з нуждою і недостатком. Университетске житє, найкрасші лїта молодости провів серед крайного недостатку, без спромоги заспокоїти найперші потреби житя. Врешті добився він урядового становища, котре могло єму запевнити не дуже світлу, але все хоч можливу екзистенцію. Та тут стає єму в дорозї друге лихо. На дуже спосібнім і аж до пожертвованя самого себе пильнім урядникови затяжїло каїнове пятно руского патріотизму, за котре кинено єго вже в перших роках служби на Мазури. На чужинї далеко від родини та руского житя довелось прожити Навроцкому до самої смерти. До того ще почулись скоро наслїдки тої нужди і недостатку, серед котрого прожив він университетскі лїта і наслїдки невсипущої працї. Здоровьє єго почало під'упадати — треба було конечно ратувати єго, хоч на часину відорватись від тяжкої урядової працї. Численні прошеня єго о відпустку все оставали без результату. Місто відпустки вислано єго на цїлий рік на комисію в надграничні лїси, де мав доходити справи перепусканя рогатої худоби з Россії до Галичини. То і убило єго. Грудний недуг став під впливом невигід і простуди серед комисії болотнистих лісах невилїчимим. Скарб зискав 50.000 зр., однак і то не оборонило Навроцкого від дальших переслїдовань. Єго поминено при авансї, насилано на него домашні ревизії, а тимчасом здоровльє єго никло з кождим днем. До того прибували нещастя в родиннім житю. Тут заблисла була Навроцкому раз тілько щасливша зірка. він знайшов в подрузї свого житя щиру і сердечну товаришку, котра розуміла і відчувала єго труди і горе, однак злощасна доля не позволила єму довго тїшитись домашньм щастєм. По роцї щасливого подружя умерла добра жїнка а туга за нею додала ще горести до так вже гіркої чашї житя. Переслїдованя не переставали, а відпустки домолився Навроцкій, коли не було вже змоги ратувати житє. Шїсть лїт тому назад наступила сподївана катастрофа, а Русь утратила одного з найкрасших синів.
Народна служба В.Навроцкого сягає найранших лїт єго молодости.
Вже на шкільній лаві стає він душею молодої дружини станиславівских громадян; тогдї вже починає він вправляти своє перо в видаваній станиславівскими учениками рукописній газетцї „Зірка“, з перших праць єго виднїє вже незвичайна бистрість поглядів, цїлковита самосвідомість стремлень, пробиваєсь острий змисл критичний. Погляди єго на житє і справу народну стають вже тогдї серіозними.
Хотячи розумно і успішно трудитись для народу — треба наперед пізнати нарід, розслїдити єго житє, єго недолю і потреби, заглянути до самої глубини народної душї. Идучи за тою правдою, В.Навроцкій віддаєся передовсїм студіям народознавства етнографії руского народу. Результатом тих студій являються етнографичні труди В. Навроцкого. Вступивши в р. 1866 на видїл правний львівского университету, оголошує і він уже в слїдуючім роцї 1867 в першім річнику „Правди“ працю „Руска родина“, географичний огляд землї заселеної Русинами, а праця та молодого студента стає одною з перших і найкрасших того рода праць в нашій литературї. відтак оголошує він в III. річнику „Правди“ (1869) працю „Весїлье в Котузові“, котра єсть результатом довголїтних етнографичних дослїдів житя і звичаїв народу в родинній сторонї автора. Рівночасно появляються в „Правдї“ плоди єго бистрого критичного таланту, а именно критика „Литературного Сборника гал.-рус. Матицї“ і повісти Стебельского „Монах“, а в дальших річниках „Правди“ критика „Историчних пісень малоруского народа“ Антоновича і Драгоманова і критична оцїнка працї про руску литературу Драгоманова, поміщеної в италійскім науковім письмі „Rivista Europea“.
Етнографичні і литературно-критичні труди Вол. Навроцкого були лише приготованєм дальшої дїяльности, в котрій засіяв він знаменитим талантом, і котра здобула єму місце першого і найспосібнїйшого писателя на поли суспільно-економичнім між Русинами в Галичинї.
Час, в котрім розпочинаєсь та дїяльність єго, належить безперечно до найважнїйших епох нашого народного розвою. Була то доба, коли овіяна горячим патріотизмом руска молодїж в Галичинї піднесла супротив реакційних і до абнеґації власної народности стремлячих змагань святоюрцїв прапор народовства. Під тим прапором стануло все, що найспосібнїйшого і найживійшого мала тогдї галицка Русь. Взаїмність литератури з Україною розбудила в Галичинї живий і богатий рух словесний. Серед того руху заняв Вол. Навроцкій видне і замітне становище.
Йдучи поруч з народною партією в справі питань національних і литературних, звернувся Навроцкій на поле чуже і неуправлюване до того часу анї святоюрцями, анї народовцями, а віддався студіям економичним. Живі і пекучі питаня економичні підняв В. Навроцкій першій з наукової сторони, вложив в них великій засіб теоретичного знаня і освітив их з становища тих економичних правд і принципів, які висказала культивована в Европі наука економії.
Навроцкій став у нас могучим представителем тої науки, котра не лише між Русинами але і між Поляками в Галичинї звістна була доти ледво з имени. Коли зважимо, що в 1860-тих роках кромі одного Марассе і другого Супиньского, трактуючого впрочїм науку трохи по шляхотски, не було в Галичинї зовсїм поважних економистів, то прийдемо до пересвідченя, що виступленє Навроцкого яко писателя-економиста стає справдї величним тріюмфом рускої науки і культури в нашім краю.
Иниціятива і смілі поважні подвиги В. Навроцкого на тім поли набирають ще більше значеня, коли зважимо тогдїшні краеві відносини.
Між Русинами не було тогдї і бесїди о якім-небудь серіознім та науковім трактованю питань политично-суспільних. Святоюрцї, що довгі лїта обмежували цїлу свою рускість на обрядовім питаню, були самою природою рїчи дуже від того далекі, між народовцями ишли тогдї горою справи литературні, а в справах политично-суспільних не було зовсїм фахово образованих людей. Правда, що на Заходї науки суспільно-економичні стояли тогдї високо, але не мож і того забувати, що між нами а західною культурою і наукою стояла польско-шляхотска культура, і що лучї західного світла, переходячи через польско-шляхотску призму, тратили свою первістну силу та огрїваюче тепло, і не могли дати иниціятиви до якогонебудь позитивного труду на тім поли. Треба було отже справдї чоловіка дуже глубокої мисли і незвичайних спосібностей, щоби науку зовсїм чужу і в краю зовсїм не культивовану підняти самостійно і приложити до живих потреб свого народу. А заслуга В. Навроцкого стає тим більшою, коли зважиться, що чоловік той піднимався сеї задачї серед браку найперших потреб до житя, без нїякої помочи, без проводу, без приміру попередників.
„Ходить менї головно — писав В. Навроцкій в „Правдї“ 1877 р. — о заїнтересованє руских читателїв до справ економичних, котрі у нас за-для политики, і то як свідчить досвід, дуже ялової политики доселї так несправедливо занедбувано. Занедбуванє то мститься теперь на нас самих на кождім кроцї. Ми чуємо на власній шкірї, що нам чим раз гірше, і жаль сказати, але признатись треба, густо-часто навіть не можемо собі здати справи, яка сему злу дальша або і близша причина. О тім же, щоби настигаюче зло предвидїти, єму по нашим силам запобігти або хоч-би запротестувати против невигідних для нас мір сойму, ради державної, правительства — вже і не говорити. Наша публицистика не малу часть вини в тім має на своїй совісти, посвятивши майже всї свої і так невеликі сили самій тілько политицї, — не менче-ж винна і сама руска суспільність, у котрої жажда за политичними, церковними і другими подібними новинами тримає рівний крок з неменче сильною апатією для всїх справ економичних, а особливо таких, в котрих які-будь цифри грають найважнїйшу ролю.“
(Дальше буде.)
11.06.1888