Хто його забуде — се Великоднє пробудження душі?
Наше химерне життя не має багато часу для того, що називаємо нашою найглибшою душею. Нам не вільно бути вдумливими аскетами. Той середньовічний містик, що задивлений невпинно в утаєне нутро своєї душі доходив до найчудніших мрій про небо і наче рукою торкався невмолимої лінії, яка в якихсь незбагнених глибинах відмежує горесний світ чоловіка від темного світа Тайни — той вітхнений містик Середновіча не є героєм нашого часу. Ми не любимо довго думати, ненавидимо тих, що потопають в почуваннях і ми майже забули молитися. Дивимося нині на кількадесятитомові спадщини Шеллінґів і Геґлів і непонятна нам ся їх нечувана педантерія вглибленої в себе думки. Розгортаємо погідні карти Спіноцової мудрості і чудно нам, що сей великий творець посвятив ціле життя на математичну провірку одної думки. А де ж життя і його сіяючі вершини тої гордої могучості чоловіка, від якої іноді ще лише один крок до повного поконання мертвої природи? Ні — наш мудрець не пожертвує чудового життя новочасного чоловіка на жертвеннику одної позасвітової думки. Що нам позасвітова думка? Зробимо з неї, що найвисше, кількагодинний університетський виклад, або забавимося її карикатурою на сеансах наших елеґантних гіпнотизерів та дотепних спіритистів. Позасвітова думка називається в нас просто четвертим виміром і є на проґрамі наших розривок так, як ось виступ пані Ізадори Дункан або трупи боговитої Павловної. Нам таки стид бути вдумливими аскетами. Мільйонам колишніх аскетичних візій протиставляємо мільярди в наших банках, а героям самовідречення— героїв еґоїстичного капіталізму і гарно нам з тим. Всевладний Морґан проти страшно самотнього Єроніма. Контрольна книга наших рахунків стала нашим Святим Письмом. Як сказано: позасвітова думка не є основним складником нашого життя. У нас є вже стільки еманципації в сім пункті, що ми готові гордовиту байдужність в сторону її вічно тремтючих питань yвaжати признакою поступу. Наші мудрці люблять слово: життя і чоловік, а не люблять слів про те, що не є життям і не є чоловіком. Краще вам вже думати про те, як витворити висшого чоловіка, ніж про те, як згодити його внутрішню природу зi світом Тайни. Кажемо іменно, що життя важніше ніж всякі ідеї. Що се таке ідея? Ми любимо всякі поняття провірювати з медичного становища і шукаємо передовсім евентуальної патолоґії в даній ідеї. Все нам іде о те, щоби в нас було як найменше загадок і як найменше почуття зависимості від чогось, чого не можемо оглядати за білетами. Чуємо в собі всі сили людського еґоїзму і счеркаємо енерґічно з листи наших чеснот самопожертвовання. На примір самопожертвовання в сторону сього інтруза — позасвітової думки. Ще лиш хиба наш кінематоґраф заставить нас до хвилевого подиву на вид того нечуваного героїзму смерті в перших християн — але ми хоч співісповідники, не дивимося на них зовсім як конґеніяльні на точці такого заідейного терпіння. Те вже ні. Нас бере трусливий жах на вид безлічі сих жертв позасвітової думки, відчуваємо святість тих непорочних душ з таким трудом, начеб ми читали психолоґічні єроґліфи, і ми готові навіть протестувати — зі становища безумовного гуманізму іменно. А наші модерні артисти вглубляться в химерну душу Нерона і дошукаються в ній легко красот індивідуалізму свого рода. Чому ні? Ми скорше порозуміємо найстрашнішу глибінь туземну, ніж те, що є десь там поза межами нашого існування і має опісля, силою якогось ненаписаного закона, жахати нас своїм деспотичним судом Радоманта. Любимо іменно землю і нашу чудову свободу живучих сотворінь, а важко нам глядіти у вічні темряви, тобто в те царство позасвітової думки, якого ґеоґрафічних вимірів ще наші дослідники числами не означили. Тим-то наша модерна реліґійність віддаляється щораз більше від того відвічного жерела позасвітової Тайни, з якого вийшла. Ми сотворили собі питому реліґію життя, мораль дужого, або мораль буденно етичного чоловіка і маємо перед очима передовсім десять скрижалів нашої вдачі. Аскетичний погляд в сторону етики позасвітових законодавців ми заступаємо гострим зором в сторону інтересів нашого "я" і дивимося головно на принцип могучості. Ми не хочемо брати на себе якихсь хрестів і не хочемо терпіти. Що се за постулат в сторону нашої терпеливості ? Вже Ґетовий Фавст розумів терпеливість проти досвідів долі як пониження для чоловіка, а ми нині вийшли вже і поза мораль того філософа. Принцип індивідуальної могучості є для нас багато животворніший, ніж все прощаючий, принцип покірного терпіння проти правлячої десь там Тайни існування. Наше життя зі всіма його найглибшими вимогами стало для нас осередком існування. Існування як таке цікавить нас о стільки, оскільки воно є рефлексом нашого власного існування. Чому кожний з нас не міг би бути осередком життєвого процесу? Нас далі всесвітня історія інтересувати буде лиш як тло нашого життя. Де тут є місце на покору, на терпеливість проти якоїсь там долі, яку уважаємо забобоном і де тут місце на питомі інтереси душі, які іноді розбуджує в нас той смішний, ніколи невмираючий, вихрами віків бурений і топтаний, та все вічно сіяючий Ідеал Святости?
Але людство все є благородніше ніж його одиниці і його раз пізнані ідеали все є зоряними точками на бурливому овиді віків. Неґація все є лиш яснішим тлом для того, що ми неґуємо. І як в області природи не пропадає ні один атом первісної її енерґії, так в області духа — в області тих ідеалів, що їм людство покланялося — не пропадає ніщо. Нехай, що сей або той ідеал живе ще тільки як туга за ним. Так як живе в нас ще силою несмертельної туги за нею — сонячна культура Геллади, або сповита хмарами Півночі — ґерманська заґа, або той далекий світ Мойсеїв і Йосифів, сіяючий з глибин минувшини наче перший ранок людства. Ось так може і святість первісного, в найвищім значінню реліґійного аскета — живе між нами тою тугою, яку вона збуджує, коли ми — еґоїсти життя, з обов'язку обряду пригадуємо її собі. Чи не добачити б нам саме тут найглибшої суті того незабутнього для нас свята, яке ми називаємо Великоднем? Бо воно, як ні одно інше з наших свят, пригадує нам протягом того виїмкового тижня нашого року, котрий називаємо Великим — ті траґічні глибини позасвітової думки, з яких вийшла наша велика реліґія любові, яку ми ще завсіди не в силі заступити жорстокою реліґією боротьби про себе. Ступаючи трохи вже боязким кроком по мовчазних просторах наших храмів в той справді великий тиждень позасвітової думки, ми несподівано відчуваємо дивну назву в нашім розгуканім життю. Се вражаюче intermezzo тої первісної, глибоко реліґійної святості, яка для нас трохи не стала казкою. Ми люди того великого, безумовно про себе думаючого життя, ми, сі завзяті еґоїсти і поклонники руху, ми кажу, бачимося нараз проти — гробів. Ми і гріб! Що за дивне свято, що зводить в одно ті два явища! Неначе-б ставляло перед нас той традиційний череп, перед яким колишній аскет шептав своє горесне: Помилуй мене Господи... А крізь менше або більше артистичну опону того заімпровізованого символу нашої довічної траґедії — бачимося віч-до-віч з ним, з несмертельним творцем тої перепоєною кров'ю жертви реліґії, якої найглибшою гадкою є непонятне для нас самовідречення в сторону нашої могучості, а за теж передуховлений усміх на зустріч болеві, самопониженню і засвітовій Тайні. Дивимося на Нього тепер майже зачудованим оком студених Римлян і, як вони, чуємо якусь бездонну божественність чоловіка, який один в історії людства став символом Бога між людьми. Другі творці реліґій були лиш пророками, а їх реліґії лиш системами, а Він один говорив як Бог і творив не систему, лиш реліґію яко таку. Він, що так ніжно вмів малювати чар польних рож і так любив діточі душі. Все, що було перед Ним, є наче великанським, темним хаосом, а все, по Нім — чиж не є одною великою озарою найглибшої правди життя тої жорстокої правди про дійсність всякого терпіння а лож всякої роскоші? Розділив цілість нашого існування на дві великанські половини, а світ зачав числити свій час від Його появи, наче б з ним відродилося існування яко таке. Саме з Ним — що самопониження поставив найглибшим ділом чоловіка і не мав на тому світі, що його сотворив вдруге, стільки місця, щоб міг на ньому покласти свою прескорбну голову до сну. І отсе ми, що творимо собі ідеали надлюдей, яких основним живлом є ненависть до другого і власна могучість, з болючою іронією глядимо на себе, наче на homuncul-їв, бо бачимо, що Святість, пливуча з глибин любові, була Богом, а наша ненависть є все поконуваним Шейтаном, тим все неґативним контрастом, який наче хмара являється на овиді Святості хиба лиш на те, щоб збудити в нас тим гореснішу тугу за її божественним блакитом. І з якоюсь глибокою покорою глядимо на той так невибагливо пристроєний гріб Наймогутнішого досі поборника нашого принципу туземної могучості і щось в нас здіймається наче тихе зрозуміння окровавленого цілунку болю і здаєся, що понимаємо щойно тепер страшний траґізм розшалілих трікліній і великанський символ Голготи. Там в душливім одурі Геліоґабалевих рож конала лож сліпого досі існування, а тут простягалися вперве руки Бога над отвираючим очі світом любові. І незамітно в нашій душі розіграється ще раз відвічна боротьба між спрагненим трійливої роскоші я, а тою визволюючою засвітовою гадкою про хрест існування, на якім вмираємо як могутні царі наших душ. І тоді Бог не є для нас доґмою одної системи, не є постулатом якоїсь етики, якої слушність хочемо мати доказаною лиш опять дивно глибокою тугою нашої душі. Дивимося на кроваві рани Спасителя і тужимо за Святістю в нас, за якимсь захистом в світ абсолютно Певного, так як тужимо за красою за гармонією і за світами. Хочемо Воскресенія нашої думки, — ми, що потапаємо проти нашої волі в хаосі наших розшалілих филь життя та з-за великанських овидів наших бажань — майже його не бачимо. Щось втихає в нас у виду Його божественного гробу — чуємо в собі якусь смерть, смерть того хаосу безсонних бажань та почувань нашого буденного життя і добре нам з тою хвилевою смертю в душі. Не дивуємося, що дзвони не дзвонять, не дивно нам, що якийсь позасвітовий сум смів вгорнути наш королівський світ, — чуємо цілу болючу солодкість тої зненавидженої нами засвітової думки і здається нам, що вернемо до дому з божественним спокоєм аскета в душі і розгорнемо Святі книги і зложимо руки і будемо обожати святу тишу визволюючого болю. Так. Для нас модерних — Великий тиждень Великодня, се наче ті катакомби, де варвар Римлянин вперве чув подих Святості і вперве призадумувався над хаосом свого життя. Хлопчиною — не відчуваємо того Воскресенія наших найглибших душ, ще нім озветься радісна пісня Великодня. Бо тоді в нас не було болю життя, отже — і те наш траґізм — не було в нас глибшої його гадки. Нас жахала лиш аскета Великого тижня, жахала нас смішна обставина пістних столів, жахав нас сповідник і безконечна була ніч, яка ділила нас від того казочно пристроєного Великодного стола. Незабутня поезія Великодня зачиналася для нас з тими радісними дзвонами, які видзвонюють ще раз тріумф позасвітової гадки, розп'ятої колись між двома злочинцями. Ми любили лише невинну розкіш тих солодичій, якими обдарувала нас любляча рука матери і любили в Великоднім торжестві несмертельне сяєво весни. Бо наші душі були святі і ми непорочними устами шептали правильно молитви і не бачили ніде символів, лиш дійсність і не почували туги за Святістю, бо вона була в нас, як той перший світ на розцвілім дереві. Аж коли нас пірвали з собою филі великого життя — того життя, що несе нас далеко від розмріяних огнищ самотніх душ і відроджує нас вдруге тим конечним процесом внутрішньої пожежі, що незамітно палить в нас чарівні Сезами дитинячих ідеалів і святощів і мрій, тоді ми лишаєм святочну радість Великодня дітям, а для себе вибираємо вдумливу, святу тишу Великого Тижня. Блукаємося біля святого гробу і ждемо на подих тої справді святої думки, якої нема в нашій модерній реліґійности, бо її принципом є безумовне право нашого "я". Відчуваємо його ще раз — те тихе благословенство, яке плило з грудей аскета в сторону сияючого блакиту неба і як колись ся римська аристократка св. Цецилія — ми готові притулити уста до краю одежі першого священика. О — ми не стратимо її ніколи, тої туги за Святістю — все прийде час, де наше око звернеться зі страшним питанням в сторону позасвітової гадки. Збудить її в нас все сумовита інтродукция нашого свята Воскресенія. Лиш що ми скоро опісля, як той Фавст, що йому торжественні дзвони Воскресенія повертають на хвилю силу життя — знова губимося в бурливім вирі нашої борби о могучість, о химеру власного я, а великі тайни позасвітової думки лишаємо самотнім аскетам...
——————————————————————————
Джерело: «Дїло», 26.04.1913