Уявіть собі: одного суботнього ранку біля церкви у селі Рунгури, що розташоване біля міста Коломиї у передгір’ї Карпат, два композитори, Ілля Разумейко і Роман Григорів, виконують твори Франсуа Куперена. А згодом підіймаються на невеликий горб біля лісу, і виконують Джона Кейджа. І простір природи перетворюється на концертний зал – на місце, де можна творити без рамок. Такий сюрреалістичний сюжет нагадує настрій фільмів Еміра Кустуріци. Спершу дещо дивно виглядає награвання класики біля церкви у селі чи на пагорбі. А разом з тим – в цьому є щось божественне: варто лиш пригадати походження і значення нот, які напряму пов’язані з молитвою, небесними і неземними матеріями.
Тим не менш, це не фільм Кустуріци. Це один день з toy piano WORLD TOUR – неперервного вуличного перформансу українських композиторів Іллі Разумейка та Романа Григоріва.
Ілля Разумейко коментує:
– Цей проект – антипатетичний та антиглобалістичний. Ми граємо музику композиторів XVIII та XX століть: Джона Кейджа та Доменіко Скарлатті, Альфреда Шнітке та Франсуа Куперена – просто на вулицях та площах мегаполісів і містечок, які нам траплятимуться.
Франсуа Куперен та Доменіко Скарлатті виділялися серед клавесиністів XVIII століття, адже шукали нові образи, техніки і можливості виконання творів на клавесині. Тому їхні твори обрали для іграшкового фортепіано, адже воно (як і клавесин) не має педалей. Щодо Альфреда Шнітке та Джона Кейджа, то обидва були зачинателями нового світогляду в музиці. Для музичного стилю Альфреда Шнітке характерна нова плюралістична музична свідомость, в якій він використовує техніки цитування та алюзії в музиці. Джон Кейдж був одним з найсміливіших експериментаторів у мистецтві ХХ століття – одним з його новаторських досягнень є винахід препарованого фортепіано, звук якого можна створити з різноманітних предметів, що розміщуються між струнами і молоточками. Препароване фортепіано стало потому частиною музичного мінімалізму, який і втілюється у творчих мандрах українських композиторів та іграшкового піаніно.
Роман Григорів та Ілля Разумейко продовжують:
– Наразі ми розробляємо два напрямки розвитку проекту. Перший – урбаністичний – це проведення перформансів у мегаполісах, містах та містечках, де сценою може стати як історичний центр міста, так і якась нетипова локація на кшталт заводу, закинутих будівель, міського транспорту (наприклад, перформанс у приміщенні котельні «Івано-Франківськтеплокомуненерго»).
Інший напрямок – екологічний. Тут нашою сценою стають природні об’єкти, гори, ліси, пустелі, узбережжя морів та океанів тощо (як, наприклад, перформанс у прикарпатських лісах біля села Рунгури, або запланований на початок вересня 2016 року похід із toy piano на гори Петрос та Говерлу).
Вони творять своєрідний культ маленького казкового інструменту під назвою toy piano, ожививши його всесвітніми мандрами. Маленьке фортепіано подорожує з композиторами різними містами – випадковими, що трапляються їм в силу різних обставин. Тур необмежений в часі – за словами Романа Григоріва, він може тривати роками.
Іграшкове піаніно можна вважати майже міфічним інструментом в Україні, бо отримати його та пограти на ньому випадає не багатьом. Його виготовляють тільки в Китаї, звідки перевозять до США, а вже потім toy piano можна замовити до Відня. Піаніно, на якому грають Ілля Разумейко та Роман Григорів, потрапило до них саме з Відня, де композиторам інструмент люб’язно позичив професор віденської консерваторії Карлхайнц Ессл.
Сама історія маленького фортепіано є досить незвичною. Toy piano – іграшкове піаніно з металічними паличками замість струн було особливо популярне в Європі на початку XX століття. Згодом основний виробник цих інструментів – німецька фірма Shönchut – емігрувала до США, де композитор Джон Кейдж інтегрував інструмент у сферу музичного авангарду, написавши у 1948 році сюїту для toy piano.
Наразі композитори встигли використати його в цікавому проекті на фестивалі Atlas Weekend. Саме іграшкове піаніно звучало на прем’єрі сонОпери «непрОсті» за романом Тараса Прохаська, де композитори виконували китайські колискові. І це ще не кінець: звук іграшкового піаніно скоро прозвучить на Гогольfest’і. Музиканти планують використати його в рамках постановки опери-цирк «ВАВИЛОН», над якою працюють зараз разом із Владом Троїцьким.
Фото Діани Горбань
07.09.2016