«...кожний текст являє собою нову тканину, зіткану зі старих цитат...» Ролан Барт
У галереї «Primus» відкрилась виставка графіки Романа Романишина. Художник вперше представив у Львові суто свою графічну творчість – «дайджест» основних тем, ідей, формальних пошуків та експериментів..., об’єднаних спільною назвою «Мандри». Як пояснив на відкритті сам автор: «Тому що все, що я роблю, найбільше пов’язане з мандрами: на Схід, на Захід, в Європу, до Америки... Творчість – намагання відтворити світовідчуття після тих мандрів в часі і просторі. Намагання осягнути себе мешканцем цієї планети».
Якби від мене вимагалося позначити графіку Романа Романишина якимсь одним символом, я б обрала «безконечник» (отой схожий на спіраль писанковий візерунок). Йдеться не тільки про композицію, яка у більшості творів Романишина дійсно «ходить по колу». Йдеться про ритм і спосіб авторського мовлення, де кожний окремий аркуш – фрагмент безперервного діалогу між безконечним минулим і безконечним майбутнім. Сам художник у цій ситуації перетворюється на універсального «медіума», що складає поетично-медитативні постмодерні колажі з відібраних в архіві світової історико-культурної спадщини фактів-образів-символів.
Мета – не тільки подолати дистанцію від «сьогодні» до минулого через синтез традиції (європейської, національної, регіональної) і сучасних інтернаціональних культурних кодів. А також – проявити і зафіксувати, не замикаючись у рамках однієї культурологічної формули, усе розмаїття інтертекстуальних зв’язків між мистецтвом, архітектурою, театром, музикою, літературою, історією, міфологією різних країн і народів. Для глядачів процес декодування цієї багаторівневої знакової системи перетворюється на певний тест приналежності до міжнародної спільноти естетів-інтелектуалів, шанувальників класично-вишуканих «забав у бісер».
10.03.2013