Про красу, творців і житє.

Афоризми. 

 

1.

 

Творець один хотїв сотворити великий твір Краси що пережив би його і найдальшим поколїням пригадував силу його духа. І думав він глибоко над твором своїм і сказав:

„Покличу перше Правду Житя і добуду від неї всї тайни її.
І прикликав творець Правду Житя, а вона йому повірила свої найглибші тайни. Коли одначе те стало ся, творець побачив, що дїла свойого ще не сотворить.

І отсе він знов став глибоко думати і сказав :

„Покличу тепер Мрію Ангелів і дитини і видру їй її красу".

І те стало ся. Але коли він поглянув на свій твір, побачив що твір його був мертвий.

І став творець тодї сумувати і сказав:

«Так я не хочу жити. Вложу душу мою в той камінь проклятий і нехай він стане ся моїм гробом".

І те стало ся. А коли він бездушний впав біля твору свойого, а душа його зяснїла в каменї, ожили в ньому Правда і Мрія і було в творі мертвого творця житє вічне.
 

2.

 

Природа стрінула ся зі Штукою і сказала до неї:

„Чого ти так гордиш ся своєю красою? Адже найвисше те, що людина може про тебе сказати, Штуко, те найвисше робить тебе лиш подібною — до мене. Тебе іменно найбільше хвалять тодї, коли скажуть, що ти є — природою“.

А Штука відказала:

„Я тут тобі зовсїм не уступаю. Бо коли тебе, Природо, найбільше хвалять, то кажуть, що ти така, наче-б була твором штуки".
Тодї Природа сказала:

„Але те менї мусиш признати, що мої найглибші поклонники називають мене — Богом".

А на те Штука відказала:

„Признаю. Але на тих вершинах твоїх — ти природа є німа".

 

3.

 

Правда сказала до Мрії :

„Ти лож".

А Мрія сказала до Правди:

„Ти погань".

І стали перечити ся. Тодї пішли до Творцяі спитали його:

„Котру з нас більше любиш?

А Творець відказав:

„В тебе, Мріє, люблю те, що в тобі є Правди, а в тебе, Правдо, те, що в тобі є з Мрії. Розумієте мене?

А вони не розуміли його.

 

4.

 

Великий творець умирав, а ученики його обступили ложе Смерти, бажаючи почути останнїх слів його про Красу. І спитав ся один в творця:
„Скажи нам, Майстре, що було найглибшим жерелом твоєї Краси?

А він сказав:

„Серце".

А тодї спитав другий :

А найдужшим ворогом її — що було?

А творець відказав:

„Серце".

 

5.

 

Мудрець і поет ішли раз поміж юрбою, тодї один з юрби приступив до них і спитав ся:

„Скажіть нам, темні, як нам вас розуміти ? Тодї мудрець сказав до юрби :

„Я вас вчу розуміти глибини".

А поет промовив :

„Я вас вчу любити глибини".

 

6.

 

Відвічний судия великий сього сьвіта.

І звернув ся він до царів і спитав:

„Який хосен був з вашої могучости ?"

А коли побачив, що могучість їх була без хісна для чоловіка, приказав вкинути їх у вічну темряву.

Тодї царі спитали ся сердито:

„Чомуж ти творця Краси, що був так могучий як і ми, не питав ся про хосен?

А Відвічний сказав:

„Бо я від творця Краси хісна не бажаю".

 

7.

 

Ангел спитав ся Бога:

„Відвічний — чому в сьвітї стільки болю?".

А голос відказав:

„Щоб була Краса".

 

8.

 

А другий раз Ангел прийшов до Відвічного і став мовчазно, прислонивши очи рукою.

Тодї Він спитав ся:

„Чого сумуєш, Херувиме?"

А Херувим відповів :

„Чоловік, котрого я веду житєм, прокляв своє житє".

А Відвічний сказав на те:

„Верни ся до нього і усмири його. Він дозрів найглибшу Правду".

 

9.

 

Туга за Сьвятим є наче метеор. Вона в якихсь хвилях будить ся в душі і счезає потім, є майже непомітна, бо її не можна відріжнити від того, що називаємо нашою душею. Тільки туга за Красою почиває в нас як зачарований діямант і є в нїй цїла велич Сьвятого і цїла велич Житя.

 

 

[Дїло, 21.02.1913]

21.02.1913