Довкола пожарище. Горять два- і триповерхові доми. Крівлі згоріли, або стопилися. З лоскотом падає розжарене дерево на румовище. Знищення і огонь.
А там на боці, на камінній дорозі лежить жидівля, чотиролітня дівчинка. Ноги біленькі, гарне личко, білі кучері. Воно тільки в сорочинці. А на чолі синець.
Воно спало в хаті. І нараз влетіла культура, вхопила дівчинку в руки і кинула з другого поверха на вулицю, на камінну дорогу. Дитина була на місци мертва.
А опісля підляла культура деревляні сходи камениці нафтою, запалила та ворота замкнула.
Крізь вогонь, розбиті вікна біжить жінка. Се мати. Вона летить ратувати свою донечку... Не плаче, кидається до дитини, тулить до серця і скомлить:
— Де тебе, дитино, положу? Хата спалена. До грудей пригорну тебе, моє кохання!
І метнулася бідна мати з дитиною. Довго її не було, а культура гуляла, вогонь шалів, зойк змагався а підпалених домів, до яких вікон культура стріли давала, щоби живий чоловік з них не вийшов.
Шаліла культура цілий день і ніч. А над раном, на тім самім місци коло трупа дитини клякла мати, свічку в головах засвітила і вдивлялася в її личко з глибокою тугою, з якимсь божевіллєм у серци та умі.
І богато таких трупів було з розбитими черепами, попаленими ногами, руками і лицями, а у головах кождого з них горіла свічка.
А поміж трупами ходив старець і плакав з Єремією:
„Вороги безчестять жінок і не було пошанування для лиця старців. Старці не сидять вже біля воріт, а молодці перестали співати. Замовкла веселість нашого серця, а в плач перемінив ся наш хоровід. Опустіла гора Сіон, а шакалі бродять по ній“.
І прокляті нехай будуть ті, — плакав старець, — що соромилися імени Ізраіля, що дружилися з родом шакалів, що а хвилях пожарів, убийств, злочинів до них руки простягали, синава шакалів себе називали! Нехай будуть прокляті!
І нехай памятають, що хто опорочив закон, проклятий буде в десятім поколінню! Нехай ті невинні жертви заважать на роді шакалів, а їх кров нехай спаде на їх голови. Єгова, Ти великий і справедливий!
І нісся проклін по вулиці, відбивався о камінні стіни, линув на пожарище, піднимався з димом в гору до престола Егови, який бачив культуру та її божевільний танець.
А мудрець вписував у книгу народів слова:
„Гордість і бажання панування над чужою землею погублять вашу вітчизну!“
Львів, дня 26. падолиста 1918 р.
К. С.
[Діло, 29.11.1918, ч.271, с.2]
=======================
Львів, 28. падолиста 1918.
Як тільки польські війська опанували Львів, таки зараз в пятницю, 22. с. м., рано почали діятися в вісті річи, такі страшні, що навіть перо ґенія булоби безсильне описати їх.
Почалися жидівські погроми. Від Ринку, через вул. Краківську, до жидівської дільниці. Почалися в пятницю рано, а скінчилися ледви в неділю вечором. Цілі три дні.
Одначе слово "жидівські погроми" нічого тут ще не говорить. Царська імперія була так близько від нас, що жидівські погроми відомі нам не тільки з описів, але до нас хоронилися також жертви і свідки тих погромів. Але все те, що ми знаємо з ґазетних оповідань і устних описів про жидівські погроми в царській імперії, блідне і просто зникає перед тим, що діялося отсе у Львові протягом тих трьох днів.
Тут не тільки грабили жидівське майно і вбивали Жидів, не даруючи життя ані старцям, ані жінкам, ані дітям, — притім убивали не примітивним способом російських погромників, а всіми способами новочасної воєнної штуки: карабінами, револьверами, біґнетами, машиновими карабінами. Ні, все те булоби справді дуже людяним супроти того, на що здобулися львівські погромники.
Тут, у Львові, цілі камениці, цілі комплєкси камениць, замикано боєвим кордоном, щоб ніхто з них не міг вийти, і підпалювано. Жидівський люд хоронився до своїх храмів Господніх, думаючи, що хоч там знайде захист. Та храми Господні з зібраним людом зустрічала та сама доля.
Тут у Львові сталося щось, чого не памятає людські думка від давних-предавних часів, на що цілий культурний світ повинен зжахнутися і як найенерґічнійше сказати своє слово.
Хто винен?
Послухаймо урядових жерел. Польська військова команда ствердила, що погроми відбувалися під проводом умундурованих людей, які видавали себе за польське військо. Польський Тимчасовий Правлячий Комітет старається скинути вину виключно на бандитів і навіть поспішився зробити віроісповідну статистику арештованих, між якими мас бути 60% гр. кат., 30% рим. кат. і 10% жидів. Польська преса йде далі і старається скинути війну на українські військові власти, які — мовляв уступаючи зі Львова, нарочно випустили вязнів. А польська "публична опінія" на сій основі просто говорить, що всему винні Українці, що — мовляв — найліпше доказує факт, що між арештованими є їх 60%.
Булоби низше нашої національної гідности — і низше здорового розуму — відпирати се польське звалювання вини на Українців. Вистане його ствердити як причинок до польської тактики супроти нас.
Цілий Львів — не виключаючи польських цивільних і військових властей — знає, хто був справцем погромів. І цілій світ буде се також знати. Коли ж усю вину стараються тепер звернути на суспільні шумовини, то пригадаємо слова польського поета Уєйського: „Inni szatani byli tam czynni — O! rękę karaj, nie ślepy miecz!“. І суд культурного світа в знайде ту руку.
Українська Національна Рада зараз в першій своїй програмовій заяві з 19. жовтня с. р. проголосила, що признає Жидів окремим народом, якому належаться в Західно-українській Народній Републиці всі національні права. Наше правительство змагало до того, щоб положення Жидів у нашій Републиці було таке, щоб вони могли бути добрими, вдоволеними горожанами нашої Републики. І доки у Львові стояло українське військо, особи і маєток горожан жидівської народности були строго хоронені.
Жидівські погроми зачалися аж тоді, як Львів опинився під польською властю. Вона несе відповідальність за спокій, лад і безпечність публічну. Вона несе відповідальність також за те, що сталося з Жидами.
Нині на жидівськім кладовищи складають на вічний відпочинок останки тих, що впали жертвою погромів. Від імени українського народу кидаємо грудку землі на їх могилу. Нехай їх жертви будуть останні, нехай те пекло, яке вони перейшли, вдарить по совісти всіх тих, що голосять расову ненависть, нехай прискорить прихід того часу, коли в людськім почуттю справді не буде "Ні Єллина, ні Юдея", а будуть люди — брати.
[Діло, 29.11.1918, ч.271, с.1]
23.11.2018