XI.СОКРАТЕС
Σωκράτης.
А скажіт-ко мині, їк знаєте:
де ту може бути фелєр? Люди оден розум мают,
а кождий розуміє инакше. Корова і коза їдну
траву їдє, а гивно инче мают.
Кождий чьоловік хочі мати свий розум.
Зрешти тілько розумив, кіко людий.
А кажут, шо розум є оден! Єк то оден, єк кождий
гимблює свóї. Мусиш над тим подумати.
Мусиш придів’єтиси д’розумови,
ци тє го не покривило. І сталоси.
Найшовси такий, шо придів’євси
розумови. В самим Жьиб’ю,
на торговици євивси Сократес.
Тілько шо Сократес називавси не Сократес, а
Микитейчук Иван, котрого називали
Иванчік Лупайлюків, ци Дідо Иванчік
з бабов свойов Маріков Шкіндючков, їкби Ксантипов,
шо коло него водно крутиласи. Иванчік – той мав розум! Мав розум до розуму, а не іно до сьвіта. Одни направ’єли то, инчі тамто, а вин узєвси до направи розуму.
Зачінаєси вид того, шо Юрчік Федькович – знаїте го, бо вин вершики шкрєбає, пшов йкос до Зарваници, бих Матінки Божої на місци си запитати, хто є наймудрійший на Гуцулшіні, то значьит на сьвікі. І Мати Божя сказала: Иванчік Лупайлюків. Ну то Юрчік вернувси до Жьибйого і переказує єк є: “Иванчіку, Матінка Божя сказала, шо ти є наймудріший”. Иванчік стерп. Ну бо шо: з одного боку великої мудрости в собі ни чьув, а з инчего не пасувало Найсєтішій Діві противитиси. Так лихо і так нифайно. Шо ту робити?
Тра йти помежи люди й пересвідчьитиси. Ну бо вин так си гадав: Матінка Божя Зарваницка вповіла, шо я є наймудріший, а я то так ни чьую, тай зара найду мудрішшого вид себе, витак пиду д’Матінці Божій и скажу: гезде го маш, а ни вогори, шо то я.
Єк си надумав, так і зробив. Питавси кождого: ци ти знаш, шо дієш? А єк оден з другим видказували, шо йо, то Иванчік на тото: то мині роз’єсни. Єк тамтой зачінав вияснювати, то Иванчік го питаннями ид скіні припирав и ни пускав – єк икус муху.
Перше трафив на політика. І політик попавси. Вже футко було видко, шо той хтів би виглєдати мудрим для инчих людий, а майбирше перідь собов, та ци є? Ну та ни є. Але тот політик – ліпше ни знати котрий – замість дєкувати Иванчікови, шо го з мани викучьував, то запізьмував на него. Ботакє, такі є люди. Витак пшов шє до поетив, шо ади верші пишут, до музикантив, шо йграют, д’гончарям, шо з глинки ліп’ют. Й увезди тото саме. І всуда замість дєковать, пізьма поставала.
Єк вже тим способом Иванчік Лупайлюків йких знатнійших людий прокєг почерез розум, то такий вісновок відедуковав: “Бо, здаєси, з нас двох жяден ни знає про то, шо файне тай добре, але йиму здаєси, шо шош знає, а я, єк ніц ни знаю, то мині навит не здаєси, шо знаю. То може Матінка Божя добре говорит, і я вид инших мудрійший, бо єк ни знаю, то ни гадаю, шо знаю”. Нима шо казати, мав Иванчік розум до розуму.
Переклад Олеся Герасима
07.10.2018