Ми прошкували парковою алеєю між дерев з посіченою написами і знаками корою, їхні крони спліталися високо вгорі в зелене склепіння. Між стовбурами то тут, то там стирчали порохняві, наче зіпсуті зуби, пні.
– Ти теж робив це?
– Доволі давно.
– Це роблять усі хлопці.
– Так, з цього можна вивести теорію.
– Хочеш, вгадаю, що з того твоє?
– Не вгадаєш.
– Ти не писав?
– Не в корі дерев.
– А де?
– В школі.
– Звичні капості?
– Приблизно.
– Що саме?
– «Я люблю тебе». Не надто ориґінально, еге ж?
– У любовних зізнаннях мало ориґінального.
– Якщо ти не закоханий.
– Кохання – засліплення.
– А я сказав би – пригода, далеко не найгірша з тих, що можуть спіткати людину.
– Доки одного дня тобі відкривається обман.
– А дружба? А спогад? Без цього всього людина порожня, як храм без вірян. Без спогадів і фантазій. Живеш, доки надієшся. Можна не здійснити жодної. Але не мати мрій?
– І вона прочитала?
– Ні.
– Чому?
– Ніколи не сиділа за тією партою.
– Співчуваю.
– Не пощастило.
– Чому ти не написав на іншій?
– Написав би, якби пробрався до класу, коли нікого не було, як у «Нічній школі» Кортасара.
– Ти міг запросити її в кіно, врешті – освідчитися.
– До цього я був ще менше готовим.
– Ти втратив її?
– В останній момент мене раптом прорвало.
– Ти багато разів закохувався?
– Раз. Напевно.
– Як це?
– Гаразд, півтора.
– Не розумію.
– Я й сам цього до кінця не збагнув.
– Ти кохав ще когось?
– І так, і ні.
– Ви зустрічалися?
– Ні.
– Що ж у такому разі між вами було?
– Ніч.
– І все?
– Все.
– А перед тим ви були знайомі?
– Авжеж, дуже довго, відколи я себе пам'ятаю. Відтоді чимало всього змінилося.
– Відтоді...
– Коли музика означала для мене дуже багато. Книжки, музика, потім знову книжки. Ми мешкали двері в двері. Ірина була на п'ять років старшою, її батько помер, коли їй не виповнилося тринадцяти. Він лежав у труні, восковий, зі складеними руками. І хоча він був не першим мерцем, якого мені довелося побачити, ще довго по тому, як його поховали, я боявся залишатися сам, жадаючи якнайшвидше заснути й проспати, не прокидаючись, до світанку. Вона жила з матір'ю, а я за стіною зі своєю матір'ю, і якби не різниця у віці, можливо, між нами зав'язався б роман. Вона сприймала мене за малюка, мені ж вона здавалась дорослою. «Малий, ти трохи невчасно. У мене сесія». Я стишував музику. А потім вона запитала, чи я не позичив би їй касет для «невеличкої вечірки», тих касет я не мав, я запропонував їй інші, здається, я їй подарував їх, музика вже не проймала мене, як передше; вона кохалася під них зі своїм німцем, а невдовзі майнула з ним геть – від себе, від мертвого батька, від розбитого невідомо-ким кухонного вікна, із зачарованого кола, де посіла би місце своєї матері, одного дня так само прокинувшись біля мертвого тіла, можливо, в тому самому ліжку. Я одягнув вітрівку і якомога тихіше вийшов з дому. Зрідка вона надсилала листівки, звертаючись на ім'я і прощаючись незмінним «Тримайся, малюче», тоді як мені стукнуло вісімнадцять, а одного разу напередодні Різдва з містечка під Дрезденом надійшла бандеролька з диском мого колись улюбленого гурту. Я вклав його, і коли забриніли вступні акорди, оте незрівнянне соло, за яке я ладний був віддати душу, я мало не збожеволів – шмат життя, вміщений на звуковій доріжці. Ми бачилися ще двічі – коли вона приїхала ховати свою матір і... того другого разу, як продала помешкання, а потяг, на який придбала квитки, відбував наступного дня опівдні. Вона переступила поріг, за тонкою стіною – минуле, що належало наче не їй, а комусь іншому, ненароком до неї подібному. Ми танцювали, скільки крутився диск; музика стихла, а ми продовжували кружляти, мовчки й бездумно. Потім... Потім вона сиділа край ліжка, а я лежав і дивився на смужку місячного сяєва на її спині. «Чому так, малий?» Що я міг відповісти? Я давно розміняв тридцятку, мав сім'ю, а жив сам, десь у Німеччині на неї чекав її чоловік. «Хто поверне все це назад?» Ніхто. Ми обоє це знали. Я провів її на вокзал. Додому я прийшов пізно ввечері. На столі на мене чекала пляшка червоного вина і кілька недопитих крапель на дні.
Типова забудова початку шістдесятих, низькі п'ятиповерхівки з пласкими дахами, без ліфтів, між ними вклинилося кілька нових висоток. З вивішеної під вікном першого поверху білизни скрапувала вода і ширився запах прального порошку. З чийогось балкону озвався собака, спершу загавкав, а тоді жалісливо завив.
– Моя бабця була на сім років старшою від дідуся. Вона – висока й огрядна, він – низький і худий; в ательє дідусь ставав на дерев'яну основу, призначену для дітей, завдяки цьому трюкові на світлинах він на одному рівні з бабцею. В день їхнього одруження він подарував їй перламутрове намисто, виміняне в острів'ян. Капітан, з яким він виходив в океани, знав Джозефа Конрада. Я захоплювався Конрадом, а ще більше мене бентежив зв'язок із великою літературою; коли я думав, що дотичний до неї, шкірою пробігав трем, наче струм. «Лорд Джим» – відповідь на запитання, яке безуспішно ставив собі Родіон Раскольніков; Раскольнікова стискали понурі мури, тоді як перед Джимом простирався неозорий океан. Раскольніков закінчує каторгою і преображенням, Конрад, одначе, переконливіший. Типова російська розв'язка...
– Преображення?
Він засміявся:
– Каторга.
14.02.2017