Народ у захисті теїзму

 

Що людина старша, то більше думає про минуле, а ще більше — про публічну історію. Маю пам'ять на різні дотепи, такі речі пам'ятаю найліпше. Серед іншого — анекдоти про атеїстичну аґітацію серед польського і російського народу.

 

До одного підгальського села приїхав за комуни урядовий аґітатор, сказав своє про Бога, якого нема, і почалася дискусія. Міського фацета питає резолютний бац:

 

— Пане, а корови, то вони що їдять?

 

— Гм, переважно траву.

 

— А кози?

 

— Також якусь зеленину.

 

— Вибачте, а купи, то які вони купи роблять?

 

Аґітатор дивується далі, але відповідає правильно:

 

— Корови такі тарелі, а кози — бібки.

 

— А чом не так само?

 

І тут діяч виявляє брак знань, у чому чесно зізнається, але бац досягає апологетичного успіху:

 

— Ну, видиш, прошу пана, на гімні не знаєшся, а про Господа Бога хочеш говорити!

 

Такий дотеп оповів мені мій вуйко, Стефан Чарновський, а Стефан Кісєлевський помістив у виданні Tygodnik Powszechny коротку історію з Країни Рад. Ваня зустрів Грішу в церкві:

 

— Ти звар'ював, прецінь Бога нема!

 

— А звідки ти знаєш?

 

— Гагарін був в космосі і не бачив.

 

— А ти комара видів?

 

— Певно, що видів.

 

— А комар х...я має?

 

— Мусить — має.

 

— А ти його бачив?

 

— ...Не бачив.

 

— Так само з Богом: Гагарін Його не бачив, але Він є!

 

Це поточна белетристика, але в моєму прекрасному — раніше і потім — Вроцлавському університеті (тоді імені Болеслава Бєрута) марксизм-ленінізм викладав фацет з партійної школи на досить подібному рівні. Казав так:

 

— Цар, цей бандит...

 

Отакі були часи.

 


Jan Turnau
Lud w obronie teizmu
Gazeta Wyborcza, 3.10.2016
Переклад О.Д.

 

 

 

03.10.2016