Вже довший час науковці намагаються встановити, скільки років Старому Завіту. Існує загальний консенсус, що бодай частина біблійних текстів мала бути написана ще перед падінням Юдейського царства, яке у 586 р. до н. е. завоював вавилонський цар Навуходоносор ІІ. Але час компіляції різних текстів у єдину книгу — Старий Завіт — залишається невідомим. Складність у визначенні цього випливає, зокрема, з того, що досі не знаходили настільки старих списків з біблійними текстами.
Тексти з Араду
Дослідження науковців з Тель-Авівського університету (ТАУ) вказує, що зібрання текстів, які становлять основу єврейської історії і теології, в одній книзі вимагало досить високого рівня грамотності тогочасного єврейського суспільства. Тільки велика група освічених мешканців царства могла дати собі раду з таким великим проектом. Перше упорядкування Старого Завіту, найправдоподібніше, охоплювало тексти між Второзаконням та Другою книгою Царів.
«Вже довший час відбувається дискусія, коли були поєднані між собою біблійні книги. Щоб відповісти на це запитання, треба насамперед визначити, який був відсоток письменних людей в Юдейському царстві періоду Першого храму і як він змінився під впливом вавилонського панування», — каже проф. Ізраїль Фінкельштейн з Відділу археології і стародавніх цивілізацій Близького Сходу ТАУ.
Для цього науковці з ТАУ перепровадили велике міждисциплінарне дослідження. Використовуючи найновіші досягнення техніки, що дають змогу обробляти зображення, і машинного навчання, дослідники проаналізували 16 написів, відкритих під час археологічних досліджень в руїнах фортеці Арад. Виявилося, що авторами цих текстів є принаймні шестеро різних осіб. Їх зміст, своєю чергою, показує, що вміння читати і писати серед військовиків під той час було загальним, починаючи від найвищих командирів і закінчуючи заступником начальника ґарнізону форту.
«Ми створили два алгоритми, які дозволяють розрізняти окремих авторів, а також здійснювати статистичну оцінку наших відкриттів. Цей аналіз дозволив нам відкинути можливість того, що тексти з Араду могли бути створені одним автором», — стверджує Барак Собер з Відділу прикладної математики ТАУ.
Відкриті в Араді написи — це інструкції щодо пересування військ, а також записи витрат на утримання ґарнізону.
З огляду на стиль і характер записаних команд науковці вважають, що можна відкинути авторство професійних книжників. Беручи до уваги також те, що Арад був малим фортом, розміщеним на рубежі, а написи походять з досить короткого періоду, науковці висновують, що всередині адміністративного апарату Юдейського царства був високий показник письменності. Отже, за даними дослідників, такий високий відсоток письменних людей підтверджує думку про те, що в ті часи могла постати більшість біблійних текстів.
«Ми відкрили непряме підтвердження існування добре розвинутої освітньої інфраструктури. Власне, грамотність суспільства могла зумовити появу біблійних текстів», — каже проф. Елієзер П'ясецький з Відділу фізики і астрономії ТАУ. «Вміння читати і писати було загальним на всіх рівнях державної адміністрації, а також серед солдат і офіцерів. Хоча треба визнати, що воно обмежувалося винятково прошарком суспільної еліти».
Отже, за оцінками дослідників, на кожні 100 тис. мешканців Юдейського королівства мало бути принаймні кількасот письменних осіб. Занепад грамотності настав аж після падіння Юдейського царства. Про це достеменно відомо, адже після завоювання єврейської держави Навуходоносором ІІ існує прогалина в розвитку єврейської письменності, що тривала кількасот років. Наступні тексти датовані аж ІІ ст. н. е., що дозволяє зробити висновок про новий період в розвитку шкільництва на тих теренах. Це, на думку науковців, править за доказ того, що об'єднання великої частини біблійних текстів у єдину книгу — Старий Завіт — мало відбутися ще перед 586 р. до н. е.
Michał Skubik
Naukowcy wiedzą, kiedy napisano Stary Testament
Wyborcza.pl 23/04/2016
Зреферував Євген Ланюк
26.04.2016