Ми не можемо за кілька місяців війни змінити наших ворогів. Ми не можемо ніяк посутньо вплинути ні на тих із них, що виступають «за» війну, ні на абсолютну більшість із тих, що з якихось причин опираються цій війні, перебуваючи в Росії чи за її межами. Особливо останніх, особливо тих, кого, як ми вважаємо, і можна, і потрібно змінити. А навіть і перетворити на своїх спільників. Особливо тих, кого ми в якійсь черговій ітерації прекраснодушної ілюзії вважаємо мало не нашими союзниками, які нібито утворили і складають так званий антикремлівський фронт.
Для останніх часто-густо війна росії проти України – лише привід або для міркувань про «прекрасну росію майбутнього», яку всім їм уже невдовзі доведеться будувати, або для фіксації якоїсь чергової національної поразки та краху з усіма супутніми «плачами Ярославни» про втрачені можливості свободи та демократії, або просто спосіб умити руки і зняти з себе будь-яку відповідальність за те, що чинять нині в Україні їхні співвітчизники чи вчорашні співгромадяни у складі сил СВО.
А зокрема немає сенсу закидати російським інтеліґентам той простий факт, що вони російські, а їхня інтеліґенція (у сенсі інтелекту, а не суспільно-культурної верстви) – продукт імперської логіки та механіки десь так само, як щонайнаївніші уявлення про світ останнього бурятського танкіста чи кадировського десантника на службі режиму. Річ лише в тому, наскільки якісною є інтеліґенція перших у порівнянні з її повною відсутністю у других. І от саме вона, ця інтеліґенція, нібито й відрізняє перших від других, натякаючи нам на можливість переусвідомлення і якоїсь чарівної метаморфози імперсько-московського інтеліґента.
Однак проблема в тому, що ці полярні приклади російської екзистенції у вигляді умовного Алєксандра Подрабінека і умовного Рамзана Кадирова дані нам не просто для фіксації їхньої принципової відмінности, а для того, аби нарешті позбутись ілюзій і побачити в них спільність.
Бо що таке російський інтеліґент під час російсько-української війни? Це, безперечно, дуже складний і суперечливий феномен, що часто-густо висловлює хай і давно очевидні для нас, проте геть невідомі бурятському танкісту чи кадировському десантнику речі про катастрофізм ситуації, в якій усі вони опинилися. Цей інтеліґент – світовий у тому сенсі, що його оцінка ситуації мало чим відрізняється від, приміром, середньої по Європі. Він розуміє, що ця війна – катастрофічна для його спільноти та держави не через обгорілі кінцівки бурятського танкіста чи родинне горе в далекому кавказькому аулі, а передусім тому, що проти війни виступати годиться, аби витримати «кандидатський мінімум» невидимої установи, де роздають перепустки в нормальність.
Бути проти війни для нього – та загальнолюдська норма, яка відокремлює його від кремлівського режиму і водночас є першорядною умовою віднайдення бажаного виходу з національної ганьби, що геть унеможливлює настання омріяної «прекрасної росії майбутнього» в наступних десятиліттях. Адже російська інтеліґенція якщо не усвідомлює, то здогадується, що «після Бучі» ця ганьба – неминуча, а майбутнє – детерміноване руйнівними наслідками політичного, економічного і насамперед морального плану. Тому російський інтеліґент-західник, який уміє міркувати про міру людських свобод і поразку демократії в окремо взятій росії, усвідомлює, що, виступаючи проти війни, він виступає проти хтонічного мороку поневолення, залишаючись вірним досі невтіленому і навіть непромисленому, але незмінно світлому образові росії, якою вона ніколи не була, а за наявних умов ніколи не буде.
Він несе цей нерукотворний і не до кінця реалістичний образ демократичної імперії, очищеної від скверни нового середньовіччя і постсовєтського відчаю, неначе прапор, на якому виписані старання всіх цивілізаторів росії, починаючи від Ґерцена і Чаадаєва й закінчуючи Морозовим і Шульман. Для нього росія – завжди прекрасна в теорії. А те, що ця теорія геть не корелює з практикою, його в цей момент турбує мало. Як і те, що найбільша проблема не в тому, як російський інтеліґент бачить свою країну, а в тому, що в ситуації війни росії з Україною в раціональних конструкціях російського інтеліґента власне Україна цілком відсутня.
Україна для російського інтеліґента, який виступає проти війни, – така сама «біла пляма», як і для тих людей у кремлі, що безпосередньо почали і продовжують цю війну. Тих, яким уже на початку повномасштабного вторгнення закидали «крах експертизи» про Україну, експертизи, що намалювала їм ворога, якого можна завиграшки завоювати «бліцкриґом» і який зустрічатиме з квітами російські танки. Російський інтеліґент – на кшталт уже згаданого Подрабінека, Фейґіна, Піонтковського чи Ілларіонова, які не вилазять з ефірів наших телемарафонів й інформаційно-аналітичних каналів Youtube – України не знає і знати не хоче. Він не знає української мови, тому йому геть недоступні україномовні джерела. Він не знає української історії, відмінної від історіографічного карамзінізму, вшитого в матрицю російської імперської свідомости двох останніх століть. Він не здатен прочитати Рябчука, Грицака чи Мариновича, тому рівень його експертизи про Україну такий самий катастрофічний, як у кремлівських суркових.
Він нас не знає, не розуміє і не бачить точнісінько так само, як путін і шойґу з ґєрасімовим, які послали сюди бурята на танку і кадировця у гвинтокрилі. Але чомусь у своєму імперському невігластві впевнений у тому, що його, такого антивоєнного, проліберального і прозахідного, Україна мусить слухати як вербального кур’єра якоїсь ідеальної і незакаляної російськости, що її можна відокремити від кремлівства. У тому сакраментальному для кожного російського інтеліґента культурному сенсі Україна – так само, як і для колективного путіна – частина його власного колоніяльного проєкту, де йому споконвіку була призначена роль вихователя, вчителя й ментора. Тому для російського інтеліґента, за гамбурзьким рахунком, Україна – топос, де він може й далі прикладати свої культосвітницькі й педагогічні зусилля або закидаючи нам, приміром, дерусифікацію, як Подрабінек, або відмовляючи нам у політичній суб’єктності, як Шульман, або нав’язуючись зі своїми нудними лекціями, де нам розповідається наша ж історія, як Биков. Російський інтеліґент хоче, щоби в Україні його зустрічали з квітами. Але не усвідомлює, що і для нього, і для путіна, і для бурятського танкіста, і для кадировського десантника ми приготували один спільний букет.
11.07.2022