І мертвим, і живим: у Чернівцях вперше в Україні прозвучить ораторія «Посланіє»: твір французького композитора українського походження Мар’яна Кузана був написаний у 1991 році і виконувався лише раз у Канаді.
До 30-річчя Незалежності України у Чернівцях відбудеться грандіозна музична подія. Це буде всеукраїнська прем’єра ораторії «Посланіє» за поемою Тараса Шевченка «І мертвим, і живим і ненародженим…» відомого французького композитора українського походження Мар’яна Кузана. Головну партію виконає заслужений артист України Андрій Шкурган – видатний баритон, уродженець Чернівців, лауреат Національної премії ім. Т. Шевченка, який мешкає у Чехії і працює у різних європейських театрах. Співак знав композитора Мар’яна Кузана особисто, відвідував його у Парижі і отримав від нього партитури «Посланія».
У Чернівецькій обласній філармонії ім. Д. Гнатюка щоденно тривають репетиції. У музичному проєкті – ораторії «Посланіє», беруть участь більше ста учасників. Це три філармонійні колективи: Чернівецький академічний симфонічний оркестр, академічний камерний хор «Чернівці» та хор заслуженого академічного Буковинського ансамблю пісні і танцю. У головних ролях – відомий оперний співак Андрій Шкурган (баритон) та заслужена діячка мистецтв України Надія Селезньова (мецо - сопрано).
Символічно, що ораторія прозвучить саме до 30-річчя Незалежності України. Адже Мар’ян Кузан написав цей твір 30 років тому, у 1991 році, в часі проголошення Незалежності України. Увертюра до ораторії, як самостійний твір під назвою «Свобода», присвячена вільній Україні, вперше прозвучала 7 грудня 1992 року у виконанні французького симфонічного оркестру у залі Плейєль у Парижі. А світова прем’єра ораторії «Посланіє» відбулася в Едмонтоні (Канада) 8 червня 2002 року у виконанні Едмонтського симфонічного оркестру, хору «Дніпро» та чоловічого хору Едмонтона під орудою всесвітньовідомого диригента Ґжеґожа Новака, за участі автора. І лише тепер твір уперше прозвучить в Україні.
Чернівецька обласна філармонія презентує не просто виконання твору, а міні-постановку. На екрані будуть показані картини художника Сергія Колісника. Оркестр розміститься перед сценою, у глядацькому залі, хори – на сцені. Ораторія «Посланіє» триває 50 хвилин. Перед цим вступне слово про музичний твір і композитора матиме кандидатка мистецтвознавства Лілія Назар зі Львова.
Мар’ян Кузан написав музику на один з найвідоміших творів Тараса Шевченка, повна назва якого – «І мертвим, і живим, і ненарожденним землякам моїм в Украйні і не в Украйні моє дружнєє посланіє», датований 1845 роком. Змінилися роки і століття, а тема, порушена Шевченком, не втрачає актуальності. І за допомогою сучасної музики Кузана відкриваються ті ж проблеми, але вже в теперішній Україні.
Свій твір Шевченко скеровує до української еліти, яка покликана нести відповідальність за долю свого народу. Поет згадує мертвих – минулі покоління, гетьманів, які не змогли побудувати й зберегти власну державу. І живих – це ті, хто байдужий до долі своєї країни і не усвідомлюють своєї місії. Ліричний герой «Посланія» намагається пробудити сучасну еліту, щоб вона переосмислила історію, збагнула помилки, прозріла й усвідомила своє призначення в житті – служити своєму народові та будувати власну незалежну державу.
– Мар’ян Кузан відкрив таку глибинну тему, яку до нього не відкривали. Бо на «Посланіє» Шевченка жоден український композитор не написав твору, писали лише музику до уривків твору, – розповідає Йосип Созанський, головний диригент та художній керівник Чернівецького академічного симфонічного оркестру. – Ми музику Кузана раніше грали, у 2007 році, увертюру «Свобода». Вона є увертюрою до цього ораторію. Також грали кантату «Шляхи повернення». Про Мар’яна Кузана мав чимало інофрмації, бо вивчаю українських композиторів діаспори. Я знав, що в Андрія Шкургана широкий кругозір, він має записи різних оркестрів. І в одній розмові по скайпу два роки тому з’ясувалося, що в нього є музика Мар’яна Кузана. Композитор помер у 2005 році, і зв’язок з Україною перервався, його донька не підтримувала цих зв’язків, а за життя він приїжджав в Україну, зокрема до Львова. Його твори виконувалися в Україні. А ще виявилося, що Андрій був знайомий з Кузаном особисто, і він йому подарував партитури, яких ніде в Україні немає. Мар’ян Кузан написав на шевченківську тему чотири ораторії. Відома українська музикознавиця Стефанія Павлишин, яка померла цього року, написала працю про Кузана, ми спілкувалися з нею, і вона висловлювала жаль, що такі титанічні його твори майже не відомі в Україні і не виконувалися тут. Кузана можна назвати авангардистом. Крім того, він також був піаністом, диригентом. Як композитор, відгукувався на всі наймодніші композиторські течії. А до неокласицизму, до шевченкіани, звернувся у пізній період своєї творчості. І ці його твори не є відомі в Україні. Але повернуся до партитур «Посланія». Коли Андрій Шкурган був у справах в Чернівцях, він привіз партитури, вивантажив їх мені і каже: «Йосип, маєш час до завтра». Я цілу ніч робив копії. Він знає ціну партитурам, і я знаю. Тому дбайливо дивився, щоб якийсь аркуш не пропустити. І отак ми поставили собі за мету виконати цей твір.
Мар’ян Кузан народився на Львівщині у 1925 році. Коли він був маленьким, батьки виїхали до Франції й оселилися у Парижі. Мар'ян вчився музики у Олів'є Мессіана.
У 1947 році закінчив Паризьку консерваторію по класу композиції. Організовував інструментальні ансамблі, якими диригував і для яких створював репертуар. Писав музику до фільмів.
Лауреат Національної премії ім. Т. Шевченка Андрій Шкурган відвідав Мар’яна Кузана у 1991 році. У 2000 році Андрій отримав Шевченківську премію за виконання музичних творів на слова Шевченка. Шевченкіана у творчості Шкургана – провідна тема, якою цікавився ще з часів навчання у Львівській консерваторії у 80-роках.
– У 1991 році я виграв міжнародний вокальний конкурс у французькому місті Тулузі, і мене тоді познайомили з музичною елітою французької діаспори. І ось один день я провів в гостях у Мар’яна Кузана в Парижі, – розповідає Андрій Шкурган. – Він мені тоді показав на відеокасеті свою роботу – прем’єру ораторії «Неофіти» на слова Шевченка, тепер цей твір є у повній версії на ютубі. І тоді пан Мар’ян мені сказав, що завершує новий твір – «Посланіє». І дав мені партитури, каже, подивіться, чи вам це зручно буде співати. Таке чітке каліграфічне письмо! Дав мені також партитуру «Неофітів», їх переклад на французьку мову. Дав ще іншу ораторію, для тенора і хору – «Давидові псалми», котру я передав у Львівську філармонію, вона там багато разів виконувалася. У 1998 році в Мар’яна Кузана стався інсульт, і він втратив пам’ять. А перед цим, у 1997-му, я був на гастролях у Парижі з Варшавською оперою і теж його відвідав. Композитор вже мав слабке здоров’я, і саме тоді він мені дав партитури цього «Посланія». Цей твір всього єдиний раз виконувався – у Канаді. Також є ще такі цікаві факти. Мар’ян Кузан став зятем видатного композитора Клода Дебюсі та швагром художника Якова Гніздовського. Був був головним диригентом камерного оркестру французького радіо. Знався з джазовим піаністом, котрий потім став найвидатнішим актором – Луї де Фюнесом. Скажу, що ми із Йосипом Созанським давно хотіли зробити у Чернівецькій філармонії цей проєкт – ораторію «Посланіє». І ця робота – це мій обов’язок як патріота своєї країни.
Надія Селезньова, художня керівниця і диригентка камерного хору «Чернівці» у ораторії «Посланіє» бере учать як співачка і виконує одну з головних партій. Вона розповідає:
– Мені випала честь бути на сцені поруч з таким видатним оперним співаком, як Андрій Шкурган, який, власне, у «Посланії» виконує роль Пророка. Навіть не знаю, як би я це правильно назвала: чи у мене це партія Матері, чи Свободи. Хоча подумала, що я у цьому творі – Совість. Хочу виокремити дві головні думки у цьому творі, які для мене важливі. Перша – це епіграф твору, де зазначається, що якщо хтось каже, що любить Бога, а ненавидить брата свого, то він не правдомовець. Це як ідея твору. А друга, це така кульмінаційна точка, у мене як в Матері, чи в Совісті народу, яка промовляє, що доборолася Україна до самого краю, гірше чужих, свої діти її розпинають. Хіба це не про сьогодні? І оця сучасна мова композитора, вона дає можливість ще глибше ці слова відчути.
Чернівецькі артисти кажуть, твір для розучування складний. Але коли матеріал відпрацьований, коли кожен ввійшов у роль, музика пробирає до мурашок.
– У нас у Чернівцях відбудеться друге світове виконання «Посланія» Мар’яна Кузана. Єдина прем’єра була в Канаді, – додає Йосип Созанський. – У 1998 році в Кузана стався інсульт, і три роки він був в комі, а коли вийшов з неї, не розмовляв і не впізнавав людей. І от коли йому зателефонували з Едмонтона і сказали, що буде виконуватися твір «Посланіє» , до нього почала повертатися пам’ять. Пам’ять повернулася, і він з дружиною поїхав на прем’єру у 2002 році. Зазвичай пишуть, що актуальність Шевченка не зникла і в наші дні. Я б трішки поправив: Шевченко набирає актуальності.
Фото: Наталія Фещук.
16.08.2021