Стефанія Олійник

Академічний симфонічний оркестр «INSO-Львів» наступного року святкуватиме свій 20-літній ювілей. Молоді музиканти набували досвіду у співпраці зі знаменитостями: скрипалькою Лізою Батіашвілі, гобоїстом Франсуа Лельо, відомим європейським педагогом, віолончелістом та диригентом Вольфгангом Емануелем Шмідтом, македонським піаністом Сімоном Трпчеським, італійським тенором Алессандром Сафіною, бельгійським диригентом і композитором Сером Дірком Броссе; всесвітньовідомими українцями – головною диригенткою Опери та Філармонії м. Грац Оксаною Линів, солісткою Віденської опери Зоряною Кушплер, скрипалями Андрієм Бєловим і Валерієм Соколовим та багатьма іншими. Цікавим експериментом стала співпраця класичного оркестру з джазовими музикантами на сцені AlfaJazzFest, що принесла «INSO-Львів» міжнародний розголос.

 

 

Джазовий експеримент

 

Дебютом для молодого львівського оркестру на джазовій сцені фестивалю став авторський проект піаніста та композитора Вадима Неселовського. Родом із Одеси, Вадим переїхав навчатися спочатку до Німеччини, згодом – до США. Зараз він викладає в одному з найбільш відомих і престижних закладів – Музичному коледжі Берклі (Бостон), і цей статус та талант піаніста робить його зіркою першої величини. Разом з «INSO-Львів» Вадим реалізував свою давню мрію – концертне виконання власних композицій у супроводі симфонічного оркестру. Саме цей проект на сцені на Площі Ринок відкривав AlfaJazzFest у 2016 році, після чого співпраця Неселовського та «INSO-Львів» продовжилась: відбувся запис альбому, спільні виступи у кількох містах України, в тому числі - у прифронтовому Маріуполі. Великим прагненням Неселовського є здійснити гастролі з оркестром не лише в Україні, але й у США.

 

В 2017 році оркестр «INSO-Львів» продовжив експеримент з AlfaJazzFest-ом, цього разу на запрошення відомого ізраїльського контрабасиста, композитора та співака Авішая Коена. Оркестр виступив на головній сцені фестивалю ім. Едді Рознера, куди, як жартують музиканти, перепустка лише за великою кількістю статуеток Ґреммі. Варто сказати, що виконувати джаз класичному музиканту дуже непросто, це абсолютно інша естетика імпровізації, відчуття ритму, де більшість залежить не від того, що написано в нотах, а від взаємодії музикантів один з одним під час виконання. Отже, рівень відповідальності виступу з Коеном був колосальним, окрім присутності кількох тисяч слухачів фестивалю відбувався запис для французького телеканалу класичної та джазової музики  Mezzo і британських джазових радіостанцій. За словами головного редактора найбільшого музичного Інтернет-ресурсу в Україні «Karabas.live» Ігоря Панасова: «Проект Коена та "INSO-Львів” — подія світового рівня. Їх програма – це створення нового культурного коду, переплетення реальностей: джазових стилів, академічних традицій та близькосхідної мелодики». Яскраві мелодії, пульсуючі ритми, східний колорит, неймовірна потужна динаміка оркестрового звучання поруч з майже медитативними соло підкорили серця слухачів фестивалю, які відзначили спільний виступ тріо Авішая Коена та львівського оркестру, як одного з найбільш резонансних концертів цьогорічного AlfaJazzFest.  

 

Музиканти видихнули з полегшенням, але ненадовго - попереду у рідному Львові їх чекав ще один масштабний фестиваль, тепер вже класичної музики «LvivMozArt» .

 

 

Випробування  в ім’я Моцарта

 

«Це було велике випробування для музикантів оркестру – працювати над чотирма програмами. Відчувалося, що для них це був цінний досвід і, врешті, вони впорались якнайкраще», розповіла про співпрацю з оркестром «INSO-Львів» засновниця фестивалю «LvivMozArt», диригент зі світовим ім’ям Оксана Линів.

 

Чому фестиваль «LvivMozArt» став справжнім випробуванням для оркестру? При плануванні будь-якого фестивалю класичної музики найважчими є концерти із залученням симфонічного оркестру. Адже запросити (читай: привезти, поселити, нагодувати) одного чи кількох солістів не так важко, а ось цілий оркестр справа проблематична. Тому усі концертні програми симфонічної музики зазвичай «лягають на плечі» одного місцевого оркестру. І таким оркестром на першому Міжнародному фестивалі класичної музики «LvivMozArt» став «INSO-Львів». Разом із диригенткою Оксаною Линів та її асистентом Віталієм Алексейонаком оркестрантам довелось готувати чотири різні концертні програми, тривалістю до 1,5-2 години кожна у сумі майже вісім годин музики і кілька десятків чи сотня годин репетицій. На сцені фестивалю «LvivMozArt» публіка вітала молодий львівський оркестр чотири рази: під час урочистого відкриття і виконання новітніх прем’єр творів Франца Ксавера Моцарта та Симфонії №40 Вольфганга Амадея Моцарта; грандіозного Гала-концерту з зірками світових оперних сцен; реконструкції історичного концерту виконання «Реквієму» В.А.Моцарта та Урочистого хору Ф.К.Моцарта у стінах собору св. Юра, де 191 рік тому Франц Ксавер сам виконував твори батька; та під час музичного перформансу «Втеча» колажу із класичних та сучасних композицій, трактованих як розповідь про життя та долю Франца Ксавера Моцарта. Загалом у виконанні оркестру прозвучало 34 твори.

 

 

Про деталі такого музичного марафону Оксана Линів розповіла більш детальніше.

«INSO-Львів» відіграв важливе значення у проведенні фестивалю «LvivMozArt». Чому?

Наявність професійного симфонічного оркестру у Львові, його багаторічний професійний досвід у найрізноманітніших музичних жанрах став основною умовою формування і проведення фестивалю «LvivMozArt». Подібно до традицій інших великих європейських фестивалів, таких як Ваґнерівський фестиваль у Байройті чи Зальцбурзький фестиваль, які всі свою програму формують на участі одного потужного відомого симфонічного оркестру. Для «INSO-Львів» це був перший досвід паралельно працювати над чотирма великими, абсолютно різноплановими програмами, де була сучасна музика, балетний, оперний, симфонічний та кантатно-ораторіальний жанри. Паралельно працювати в п’яти стилях, і при цьому здійснити і світові прем’єри ХХІ століття, і забутих творів Франца Ксавера Моцарта, а також прем’єри композитора Євгена Оркіна, написані спеціально для фестивалю.

 

– Як Ви відчували, чи важко було молодим музикантам оркестру впоратися з таким об’ємом роботи і навантаженням?

Звичайно, було важко, адже ми за день програвали до десятка різних музичних творів, які вимагали різного підходу до художніх завдань. Спочатку відчувалося, що це було на межі сприйняття кількості інформації музикантами, але вже після певного часу всі почали сприймати це як цікавий творчий процес, тому що, фактично, за два тижні оркестр опанував своєрідну хрестоматію музики від ХVІІ до ХХІ століття.

 

– Що найбільше приваблює в співпраці з оркестром «INSO-Львів»?

– Підхід музикантів до роботи: вони живуть цим оркестром! Відчувається надзвичайно сильно, що всі працюють на результат і якість. Якщо раптом музиканти оркестру відчувають, що щось недопрацьовано, приймається одноголосне рішення без обговорення, що всі залишаються і працюють стільки часу, скільки потрібно. Це явище в Європі або інших колективах практично відсутнє. Отже, самим музикантам дуже важливий результат!”

 

Супровід для фіналістів

 

У вересні «INSO-Львів» як запрошений оркестр взяв участь у 24-ому Міжнародному конкурсі ім. Йоганнеса Брамса у австрійському місті Перчах, розташованому на так званій  «Австрійській Рив’єрі», на березі озера Вертерзее. Конкурс проводився серед виконавців-інструменталістів: фортепіано, скрипка, альт, віолончель. А також вокалістів, конкурсний репертуар яких обов’язково включав твори німецького композитора Й.Брамса та, окрім того, віртуозні композиції інших авторів. У третьому турі конкурсанти мають виконати Концерт з оркестром, і цього разу фіналістів з Франції, Італії, Румунії, Канади, Японії, Китаю та Південної Кореї супроводжував «INSO-Львів».

 

Перед оркестром стояло завдання підготувати концертний репертуар для усіх конкурсних інструментів: два фортепіанні концерти Й.Брамса та Концерт Р.Шумана, скрипкові концерти Й.Брамса, Я.Сібеліуса і П.Чайковського, Концерти для альта з оркестром Б.Бартока та В.Волтона, Варіації на тему рококо та Концерти для віолончелі Й.Гайдна та А.Дворжака. Одинадцять концертів для різних інструментів та урочисту «Академічну фестивальну увертюру» Й.Брамса оркестр виконував вже за кілька тижнів після фестивалю «LvivMozArt», забувши про літні відпустки та відпочинок.

 

Підготуватися до конкурсу оркестру «INSO-Львів» допомагав диригент Віталій Алексейонак (Білорусія-Німеччина), який поділився власними спостереженнями про невтомну роботу музикантів: «Мені потрібно було опрацювати з оркестром скрипковий та альтовий репертуар – три скрипкові та два альтові концерти. Потрбіно було, щоб оркестр знав матеріал, добре виконував його, і водночас – залишався гнучким і міг реагувати на майбутніх солістів та іншого диригента в Австрії. Концерти, звичайно, зовсім різні: взяти альтові концерти того ж Бартока і Волтона – це два різні світи! Або ті ж Брамс, Чайковський чи Сібеліус – абсолютно різні “планети”: ми старалися займатися різним звуком, втілити різні образи. Мені дуже сподобалося з ними працювати! Про “INSO-Львів“ я можу сказати, що це молодий, мотивований оркестр, який прагне рухатися вперед, дуже дружній по відношенню один до одного. І найважливіше – оркестр є цілісним: я сприймав його як колектив, що один за одного стоїть горою, і це видно, це чути й це відчувається!»

 

PS. Здобуваючи міжнародне визнання, молоді музиканти з радістю повертаються до рідного Львова. Вже 7 жовтня «INSO-Львів» презентуватиме нову програму під назвою «Альтісімо», в якій визнані музиканти Андрій Війтович, Олександр Земцов і Ларс Андерс Томтер виконають найвідоміші альтові концерти ХХ століття. В програмі у виконанні соліста Ларса Андерса Томтера прозвучить всеукраїнська прем’єра твору сучасного норвезького композитора Егіла Говланда, в якій втілено заклик до любові, цінування і збереження життя. На завершення концерту на слухачів чекатиме приємний бонус Концерт для альта, кларнета і оркестру Макса Бруха, в якому сольну партію кларнета виконає солістка Віденського та Лондонського філармонійного оркестру Деніца Лаффчієва.

 

05.10.2017