Бетмен: смерть від дизайну

 

У оригінальній графічної новелі «Batman: Death by Design» від суперзірки письменника-дизайнера Чіпа Кідда і художника Дейва Тейлора (видавництво Random House (USA)), Готем-Сіті переживає один з найдорожчих будівельних бумів в своїй історії, таку собі «золоту добу» архітектурної винахідливості. По цілому місту стрімко будуються футуристичні споруди авторства найпрестижніших архітекторів світу.



Є ідея знести стару, арт-декову Wayne Central Station (Центральний залізничний вокзал імені Вейна), а замість – збудувати брутальний, схожий на тваринну грудну клітку, транспортний вузол, розроблений вигаданим світилом архітектури Kem Roomhaus. (Гра з іменами відомих архітекторів - Кулхаса (Koolhaas), Калатрави (Calatrava) та Лібескінда (Libeskind). Як повідомив голова комісії розвитку Готема, ключовою частиною цього буму є Брюс Уейн – мільйонер, плейбой і філантроп, що ховається за маскою чорного месника. Тож коли раптом все починає вибухати, псуватися, обвалюватися та розсипатися на друзки, загрожуючи «поховати» не тільки амбітні плани мешканців міста, але й саме місто, саме Бетмен повинен якось вирішити цю проблему і знайти, хто ж стоїть за всім цим фатальним безладом.

 


Чіп Кідд густо наситив своє видання архітектурними посиланнями, хоча при цьому дещо втратились тонкощі інтриги боротьби супер-героя зі злочинністю. Автор розповів, що натхненням для його історії стала руйнація Penn Station в Нью-Йорку в 1960 році, а також ряд фатальних обвалів будівельних кранів в Манхеттені в 2008-му. Ілюстрації до «Бетмен - смерть від дизайну» – професійний подвиг їх автора, художника Девіда Тейлора. Він артистично поєднує зловісну атмосферу нуару із переконливо-віртуозними архітектурними кресленнями. Однією з його найбільш вражаючих архітектурних пропозицій є скляна підлога нічного клубу під назвою «Стеля», закріплена на консолях небезпечно високо над щільним лабіринтом Міста.



Автори видання «Бетмен: смерть від дизайну», свідомо чи підсвідомо, унаочнили одну з провідних тенденцій-проблем сучасної світової архітектури, коли творчі амбіції авторів та замовників перетворюють мегаполіси на майданчики небезпечних технологічно-конструктивних змагань: хто більше, вище, глибше, атракційніше... Місто і його мешканці, з одного боку, отримують престижні мега-споруди, що приваблюють мега-потоки туристів, а з другого – стають їх заручниками. Адже найменший збій у функціонуванні комунікацій чи природні катаклізми загрожують не книжковою, а цілком реальною небезпекою.


09.02.2013