Дві критики

(Дальше.)
Не можна справдї заперечити, що естетич­ні рецензиї в народів, які мають високу естети­ку культуру, оперту не так на підручниках е­стетики, як на власнім, богато розвиненім пись­меньстві, що ті естетичні рецензиї мають свою критичну стійкість тому, що оперують самостій­ними осудами, а не шабльонами. Але такі днев­никарські лїтературні замітки можливі там, де естетична культура зросла ся вже тісно з куль­турою дня. Де книжка стала ся також потребою дня, як часопись або театр, де в більшости чи­тачів є вироблені понятя про питаня творчости і є знанє критериїв сеї творчости. В такім се­редовищи лїтературний рецензент думає, так сказати-б лиш половину думки Другу половину додумає собі його інтелїґентний читач. Високий уровень загальної осьвіти позволив тут рецен­зентови на натяки, на точкованє та уживанє ґе­неральних понять, бо його читач в силї є від­цифровувати шифри так зредаґованого рефера­ту. Висока культура замітна саме тим, що ни­щить всякі шабльони. Мати глибшу куль­туру значить мати повну самостійність осуду. Вона одначе виринає що йно тодї з глибин ду­ші, коли круг понять і питань, який вяже ся з даним проблемом, є одиницї, що мають вида­ти осуд, не звісний, але і близький її ро­зуміню. Всяка глибша гадка є скороченєм якоїсь великої цїлости. Се один знак, що заступає цїлу азбуку. Вона вражає нас тим, чого вона не висказує, а чого ми легко додумуємо ся, бо о скілько вона глибока гадка, то процес асоци­яциї відбуває ся в нас і з самозрозумілою ко­нечностию. І саме тому так потрясають нами великі гадки, що вони змушують нас до інтуіций­ного обниманя великих виднокругів. собою зам­кнених. Ми дивуємо ся над глибінню власної думки. Круг понять, який вяжеть ся з даним проблємом, розвиває ся перед нами в цїлій своїй ріжнородности. Нам легко тодї судити, бо наш осуд опертий тодї на твердих підставах цї­лости даного явища. І коли кажу, що високо­культурний рецензент може давати справдї кри­тичні замітки про твори письменства, то думаю саме про того рецензента, якому не лиш зві­сний є автор і його книжка, але і широкий круг естетичних питань. Тодї він в данім творі буде легко бачити найзамітнїйші признаки вну­трішного змісту книжки, ті підстрічкові лїнїї, що ведуть з одної сторони до душі автора, а з другої до широкого житя і легко зможе до­бачити, як глибоко ті лїнїї йдуть і який видно­круг вони зачеркають. Але такий ефект можли­вий як сказано — лише в середовищах високої естетичної культури. Бо вона саме визначав ся тим, що в неї вже в вироблені і поглиблені естетичні понятя, а рецензент мимохіть користає з добичий тої другої, правдивої критики, яку треба протиставити шабльонам журналістичної рецензиї — критицї науковій.
Всякий автор для нас інтересний лише тим вкладом в цїлість артистичної творчости, який ставляє його в рядї творцїв як таких. Коли-ж рецензент не зуміє видобути з даного твору того істотного, перший раз вия­вленого причинка до загалу поетичних творів, тодї він дає лише біблїоґрафічні фабрикати. Українські лїтературні рецензиї є в переважній части біблїоґрафічними фабрикатами. Їх репре­зентативним типом є всї писаня п. Миколи Евшана.
Коли в нас так далї будуть рецензувати ся поетичні твори як досї, то ми нїколи не сотво­римо справжньої естетичної критики. Наша кри­тика складає ся майже виключно з журналїстич­них, принагідних рецензий. Ті книжкові естетич­ні студиї, що появили ся досї, не є нїчим ин­шим. В нас ще нїхто науковим методом не ро­зібрав загальних проблємів творчости. Нїхто не поставив глибших її крітерий і нїхто не спробу­вав дати теориї поетичної творчости. У нас ви­творили ся чотири критичні шабльони, після я­ких без великої ерудициї і без критичного та­ланту критикує ся літературні твори: 1. Ша­бльон ненарушимости раз признаної величі (при­кладаєть ся до лїтературних явищ від Котлярев­ського до Франка і Стефаника включно). 2. Ша­бльон лексиконових конструкций (прикладаеть ся до заграничних велачий, але лише під умовою, що вони або вмирають, або сьвяткують 50 лїт­ний ювилей, або є їх 100 лїтні роковини). 3. Шабльон безпощадного нищеня або дуже лас­кавого imprimatur (прикладаєть ся до дебютантів, що стоять або не стоять осторонь критичних кругів). 4. Шабльон сумаричних реєстрів.
Ясно що мінеральним знаменем сих чоти­рох шабльонів є — фраза. Фраза подиву, або обуреня, або погорди або адоптациї. Відсутність критичної думки. Критична думка — така, котра доходить до найглибшого єства даного письмен­ника, схоплює жерела внутрішної конечности такої а не иншої творчости і показує нам льо­ґіку всіх її напрямів. Фразою називаю таку гад­ку, що не доходить до найглибшого єства дано­го письменника, лиш зупиняєся на чисто зверх­них знаменах її, не схоплює жерел внутрішної ко­нечности даної творчости і не покавує нам нія­кої льоґіки всїх її напрямів. Для критичної гад­ки письменник не істнує, лиш його твір. Для фрази особа письменника є всїм, а його твір я­вищем другорядним. Критик, що іде слїдом ша­бльонової фрази, дає нам по змозі скоро пізна­ти свої сили і антипатиї. Він з цїлою повагою бере ся зараз судити, чи твір добрий, чи злий, значить, чи він йому подобає ся, чи нї, оминає одначе обережно повідомити нас про те, з яких мотивів він так а не инакше судить. Критикови- фразерови вистане на опраданє його осуду його кождочасний настрій. Він не леґітимує ся зі сво­го критичного становища. Його леґітимациєю є нагода і потреба журналїстичної інформації. Брак часу вияснить все инше.
Ми не читаємо книжок, лиш читаємо часо­писні рецензиї про них Що рецензент нас нічо­го за 10 лїт не навчив, не виявив нї одного за­гального проблему творчости, не причинив ся в нїчім до поглибленя психольоґії нашої творчости і не витворив нїякого естетичного сьвітогляду, те нам байдуже, бо нам культура все більше на язиці, нїж в душі. А про справдї наукову есте­тичну критику наш читач не хоче й думати, бо 4 шабльонн відібрали йому спромогу власного осуду.
(Дальше бу​де).

06.02.1913

До теми