Антін Володиславич, Орли, Комедія в 4 діях. Львів, накладом Українсько-руської видавничої спілки, 1907, стор. 148.
Се така комедія, що плакати хочеть ся. Плакати особливо над тим народом, якого обдурюють, ошукують, обдирають і ще й зневажають оті „Орли“, ті руські патріоти, радикали, націонал-демократи і які там ще їх назви. Автор очевидно сидїв у однім із таких гнїзд патріотичної деморалїзації і придивив ся їй бистрим оком. Він запустив глубоко сонду в безодню людської безхарактерности, фарисейства та підлоти, ілюстрував її майже всїми типами виведеними в комедії, ілюстрував основно і всесторонно, так що читач аж рад би крикнути: та годїж сього! та невжеж можлива така безодня падлюцтва, яка видає себе за патріотизм, за працю для народу, за пожертвуванє своїх інтересів для загальних цілий? Страшно робить ся за чоловіка, за народню душу, за його будущину, коли справдї так виглядає та патріотична кухня, в якій варять ся „ідеали будущини“ нашого нещасного краю. А про те все се має бути правда, все се риси схоплені з дїйсного житя. Всї ті люди, описані в отсїй комедії, живі й досї, кандидують, бють ся одні з одними, обкидають себе болотом, дурять народ і самих себе — і все се по що ? для патріотизму? Де там, для особистої амбіції, для матеріяльних зисків.
В першій дїї комедії маємо образ руської інтелїґенції провінціяльного міста. Карти, шахи, панни й паничі зібрані для проби концерту в одній кімнаті „Бесїди", в другій нарада полїтичного збору з кільканацятьох мужів над передвиборчими приготованими. Нїхто тими зборами не цїкавить ся, а найменше їх участники, панночки нетерпливлять ся, аби швидше почала ся проба, в салї нарад заводить ся суперечка між двома кандидатами на посла, адвокатом Роговським і місцевим попом Карповичем. З уст персонажів при картах та шахах падуть острі докори на руське лїнивство, недбальство, неточність, і показуєть ся, що ті докірники й самі визначують ся тими хибами. Кандидат піп промовляє за острою дісціплїною народною з тим, щоб він був головою над усїми, а всї инші безоглядно слухали його. Др. Роговський зі свойого боку жалуєть ся, що нїхто не має симпатії до нього, нїхто не помагає йому в його патріотичній працї, при чім із його бесїд видно, що він про ту працю має дуже баламутне понятє, раз нїби то голосить ґенеральний страйк але без террору, то знов хоче навязувати на козацькі традиції, то знов натякає на хвилю якогось таємного перевороту, що вимагатиме чимало жертв, чимало самовідречення від нас. І всї ті ідейні розмови густо переплетені сплетнями, пересварками, зневагами і перепросинами.
В дальших актах на перший плян виступає адвокат Роговський, радикал, органїзатор народнїх мас, що скликає віча, засновує Сїчи і стараєть ся звабити до себе селян не наукою, не просьвітою, а шумними фразами та значками, биндами, бляшками та хоруговками й прилюдними походами. При тім він часто підводить своїм прикладом селян до ріжних вибриків, а коли їх за се тягнуть до суду, він при помочи свойого помічника Чорнодолї, покутного писаря і ошуканця, немилосердно здирає їх. Взагалї адвокатська канцелярія д-ра Роговського, се нора обридливого визиску селян, в яку найчастїйше попадають власне більш осьвічені селяне, зваблені патріотичною фірмою Роговського. Він поводить ся з ними нїби чемно, але в найблизшій хвилї вибухає гидким цинїзмом, коли щось йому не до вподоби. Він держить собі до послуги і другого адвоката, дра Лободу, чоловіка розумного, але пяницю й цинїка, що пустив ся на легкодушне житє і дбає лише про теж, аби заробити на те житє і в тій цїли помагає Роговському обдурювати та обдирати селян. Роговський громадить до себе також ґімназіяльну молодїж, а коли за се переслїдують хлопцїв або виганяють їх із гімназії, він або приймає до себе такого хлопця на попихача, або цинїчно відмовляєть ся дати йому хоч би найменшу запомогу. І свою жінку, що одинока серед тої багнюки падлюцтва й безхарактерности заховала чесноту душі і щирість чутя, він лає і нехтує, держить її у проголодь, не жалуючи собі нїчого, так що вона нарештї покидає його. При тім він сам на адвокатстві не знаєть ся, своєї канцелярії не пильнує, одним словом грає найобридливійшу комедію, лїнивий до працї, нездібний нї до якого дїла, тілько богатий на пусті фрази.
Не лїпший і його противник, о. Карпович, також „.діяч“, що займаєть ся економічними спекуляціями, лупить із селян за треби, бє сьмілїйших у лице, при тім чоловік розпусний і самолюбний, якого до полїтики тягне амбіція та надїя хабарів. Він провадить полїтику інтриґ, шахрує з людьми ріжних партій дурить їх обіцянками, яким сам не вірить. От на такім тлї в передодень вибору являють ся дві пари селян виборцїв: одні добивали ся в своїй громадї вибору на виборцїв і платили за се могорич, надїючи ся за се відбити собі ті кошти в десятеро продаючи свої голоси пану. Та на їх лихо пан не кандидує і вони ходять від одного кандидата до другого, подаючи їм свої голоси на продаж; Роговський за намовою свого адвоката-заступика таки й дає їм по 10 гульденів. Та ось приходять до нього два виборцї-радикали і читальники і оповідають Роговському, що вони були у його контркандидата Карповича і сей обіцяв їм за кождий голос по 150 р. Отже вони чуючи себе близшими до Роговського нїж до попа, пропонують йому купити їх голоси за таку саму цїну. Роговський, що з разу говорив з ними per „товаришу", вибухає гнївом і з цинїчною лайкою вигоняє їх із хати.
Отсе зміст комедії д. Володиславича. Нїчого сказати, не підхлїбив своїм героям і всипав кождому його пайку. Тим сумнїйше, коли се все правда. І коли таких цівілїзаційних гнїзд і розсадників такого патріотизму більше, як оте одно, що змальоване в комедії, то справдї треба заплакати над тим народом, що його так туманять, обдирають і деморалїзують такі патріоти.
Комедія д. Володиславича написана живо, просто і визначаєть ся доброю драматичною будовою. Варто б побачити її на сцені, може-б вона крім сценїчного ефекту мала й моральний.
І. Франко.
[Лїтературно-науковий вістник, 1907, т.38, кн.5, с.371—373]
15.05.1907