Чомусь так віддавна повелося, що згадка чи візуалізація Стародавнього Єгипту в американських фільмах – це такий самий формат, що й жарти про Україну й сало в російських фільмах: зле і перевернуте догори дриґом. Укотре це унаочнили новітні, вже восьмі «Люди Ікс», наразі з підзаголовком «Апокаліпсис». Звідки ж береться оце невгамовне прагнення Голівуду вбивати цвяхами в голови глядачів хибні ідеї про історію Єгипту? Звідки ця ненависть?
Фантазія завжди була добрим засобом для розфарбовування сірої дійсності та безалкогольним і ненаркотичним шляхом втечі від неї. Комікси студії «Марвел» понад 70 років допомагали в цьому підліткам, виносячи їх у паралельну реальність, де люди та мутанти мали суперсили й були суперменами. Бо комікси – це новітні казочки, тільки для доросліших і енергійніших хлопчаків. Врешті, паразитування на їх потребах і слабкостях перетворилось у дууууже великий і надприбутковий бізнес. 2009 року компанія WaltDisney купила студію «Марвел» за 4 мільярди 240 мільйонів доларів. А вже за 4 роки 6 діснеївських фільмів, зняті за цими коміксами, зібрали у світі понад 5 мільярдів. Додаймо ще 7 мільярдів зі зборів решти фільмів, що вийшли до 2016 року.
Підсумуємо: 12 мільярдів доларів (зборів!) дали марвелівські комікси, втілені лише на одній студії!..
Екранізувати комікси останнім десятиліттям стало ледве чи не основним заробітком усіх голлівудських мейджерів. А їх наступні виходи розписані до кінця 2020 року. Люди кайфують від героїв із суперсилами. Бо поєднання супергероїв з реальним світом робить їх суперреальнішими. У такий спосіб глядач легше ототожнює себе з персонажами, відчуває свої бажання та мрії своїх героїв, і можливість стати таким самим! – майже на тактильному рівні, або на рівні шостого відчуття. Ось, на межі свідомості, лише простягнути руку, на кінчиках пальців, в сантиметрі за кутом зору стоїть він – месник, бог, вчений, мільярдер, чоловік в червоному роботоскафандрі, голомозий професор, власник магнетичних сил чи неймовірно зелений здоровань, той, що перетворюється на вурдалака, чи та, хто перевтілюється у кого завгодно.
Це неозоре поле ідей. І на ньому посіяні зерна ненависті до всього єгипетського. «Люди Ікс. Апокаліпсис» це показали. Втім не вони перші. Вони лише зібрали урожай з давно засіяних полів.
Цьогорічне кіножахіття з назвою «Боги Єгипту» – дивина, що кидає тінь на притомність голлівудських продюсерів, чи навмисна пропаґандистська кампанія? Інакше як можна пояснити цілковитий дурман в головах сценаристів і вкладення в його візуалізацію астрономічних 140 мільйонів доларів… Заснований – нібито – на єгипетських міфах сценарій подав щось незбагненно викривлене, де боги, що живуть серед людей як фараони, є гігантами, а люди супроти них – карликами, де велелюбний бог Гор народився до смерті свого батька Осіріса, а голомозий бог Ра плаває на орбіті Землі над пласким світом у футуристичному кораблі й стріляє в летючу зміюку. І всі вони з людськими обличчями і в дизайнерському одязі, у європейських коронах і в грецько-римського типу сталевих обладунках з ніг до голови, хоча в Єгипті від віку не було заліза…
Шалений провал цього божевілля не був великим здивуванням. Ще два роки тому фільм Рідлі Скотта «Вихід. Боги і люди» став показовою кораблетрощею: 140 мільйонів бюджет – 65 мільйонів зборів у Сполучених Штатах. Одночасно це було і лакмусовим папірцем щодо ставлення компанії-виробника 20 CenturyFox до Єгипту, зневаги до його історії та історії загалом. Здається, саме у «Виході» перекрученість і маніпуляція фактами сягнула рівня сучасної Росії, коли людям можна «впарити» все, що заманеться, з цілковитою безкарністю. Фараона Сеті І, одного з найбільш мудрих і духовних в історії Єгипту царів, показано примітивним стариганом, що п'є кров під час обрядів. Його сина, Рамзеса ІІ, чи не найвідомішого і наймогутнішого царя з усієї людської історії, – тупуватим боягузом. Меннефер, або Мемфіс грецькою, заставили гіпертрофовано великими пам'ятниками фараонів і богів плюс недобудованими пірамідами, хоча йдеться про час, коли піраміди вже майже 300 років як не будувалися, від часів піраміди Яхмоса, засновника XVIII династії. А будівничими цих пірамід зробили євреїв, які, як сказано на самому початку фільму, «вже 400 (!!!) років страждають в єгипетській неволі, зводячи міста, статуї та славу Єгипту». Власне, цей абсурд і є головним рушієм ненависті до всього єгипетського, породженої Голлівудом.
Ні храми, ні статуї, ні тим паче піраміди не могли будувати раби, оскільки, за віруваннями стародавніх єгиптян, ритуального значення споруди мусили творитися лише з позитивом і чистотою. А факт будівництва за винагороду підтверджують державні витрати на їжу для робітників, про що писав навіть Геродот. Але головне, що й самими вільнонайманими будівничими євреї не могли бути, бо євреїв в Єгипті ніколи не було. А ізраїльтян згадують за всю трьохтисячолітню єгипетську історію лише один-єдиний раз на стелі Марнептаха, сина Рамсеса ІІ, та й то коли цей Марнептах наприкінці XIII сторіччя до нашої ери сам пішов з воєнною кампанією в місцевість Ханаан і воював з народом, названим Ізраїлем. Але це було далеко на північний схід за межами Єгипту. І цей факт є загальновідомим. Ізраїль чи ізраїльтяни не згадуються більше ніде і ніколи: ані в археологічних знахідках, ані навіть у великому клинописному архіві Ахетатона XІV сторіччя до нашої ери, де докладно описувалися соціальні, демографічні та політичні обставини життя місцевості Ханаан… Не може хтось вийти звідкись, де його немає.
Утім, біблійний міф про Мойсея, вихід євреїв із Єгипту та загибель від руки Бога самого Рамсеса зробив свою справу: зерна зла, рудиментарних спогадів, яких не було, але які культивуються донині як істина, проросли, зробили Єгипет гітлерівською Німеччиною до нашої ери, а євреїв – жертвами доісторичного геноциду. І тепер годі доводити масам, що Рамсес не був втоплений в морі, а царював 66–67 років, прожив близько 90 років, а на його мумію можна подивитися і нині в Єгипетському музеї Каїру. Так само важко боротися з традицією та тисячолітнім промиванням мізків всьому людству щодо самого «ексодуса», виходу. Єгипет уже розкопаний повздовж і впоперек, всі єгипетські, хетські чи нубійські документи давно розшифровані, а обставини їх стосунків розставлені на поличках історії. І самі ізраїльтяни ставлять крапку над «і». Два археологи та історики, Ізраєль Фінкельштейн і Ніл-Ашер Зільберман, у своїй книжці «Розкопана Біблія», як то кажуть, на пальцях розклали неможливість того славнозвісного виходу, про який так дико і примітивно було розказано, зокрема, у фільмі Рідлі Скотта. На стародавніх і сучасних мапах, за допомогою документів і логіки, вони пояснили, що після вигнання з території Єгипту семітських загарбників-гіксосів єгипетсько-ханаанський кордон охоронявся не менше, ніж тепер кордон Європи з Росією. Що не можна було пройти непоміченими через заставлені фортецями території. І якби все ж таки більш-менш велика група людей намагалася би це зробити, були би про це записи.
Перекреслення старої та створення нової історії – зрозумілий хід для тираній, що бояться правди, як вогню. У сучасному світі цьому чудово допомагає кіно, «найважливіший із видів мистецтва» саме з огляду на могутній вплив на підсвідомість. Пропаґанда не вимагає повернення вкладених в неї грошей. Тож ні «Вихід. Боги і царі», ні «Боги Єгипту» гроші не повернули, бо й не мусили. Інша річ, що збитковість є підтвердженням недолугості самого твору, а отже, й програшу кампанії з дуріння населення. Це вселяє оптимізм щодо людської здатності мислити (звісно, нашого північно-східного сусіда ми сюди зарахувати не можемо). Щоправда, як казав Ейнштейн, «є дві нескінченності – Всесвіт і людська дурість, і щодо першої я не впевнений». Тож «Люди Ікс. Апокаліпсис» це якоюсь мірою підтверджує. До Єгипту вкотре звертаються, аби зробити його батьківщиною фараона-супермутанта, здатного жити вічно через передання свідомості від старого тіла до молодого. Навіть більше, продовжуючи аналогію з Гітлером і геноцидом, яка окремою темою теж існує в фільмі у вигляді спогадів героя Маґнето, сценаристи вклали в головного антигероя бажання знищити старий світ і на його уламках збудувати новий. Останньою краплею є ім'я цього мутанта – Апокаліпсис – та назва його помічників – Чотири Вершники. Тобто, на думку голлівудських сценаристів, Єгипет не тільки знущався з євреїв, а й породив Антихриста. Що тут ще скажеш?..
Хворобу можна вилікувати лише після її визнання. Ми ж маємо справу з індустрією розваг, де все дозволяється, і казна-яке збочення, абищо вигадане та хтозна-де взяте для втілення – це просто фантазія, апофеоз якої зумовлений великими дозами психотропних і наркотичних засобів. Але ж за це не карають, чи не так?
26.05.2016