Museo del Novecento у Мілані

слово

Ганна Улюра
сучасна проза: Книжка відкрила для європейського читача обшир мексиканської «прози про насилля», що зараз її зауважиш в будь-яких визначних літературних рейтингах. Англійський варіант звався «Вглиб кролячої нори», прозоро натякнувши на повабно-безжальний абсурд Керролових «білих кроликів».
Київ 15.09.20
Богдан Чепурко
есеїстика: Оглядач бачить те, що становить основу образотворення того чи іншого мистця й знаходить потрібні акценти. Так висновується барвиста мозаїка смислів і сенсів, творячи узагальнену картину мистецьких процесів, що розгортається у розлогу панораму художнього життя Львова.
Львів 14.09.20
сучасна література: Цьогоріч шоста німецько-українська зустріч письменників «Міст з паперу» відбуватиметься у формі телемосту «Paperbridge Circle 2020» між Івано-Франківськом і Берліном. Два півкола — одне у Франківську, а інше у Берліні, по шестеро авторів і авторок у кожному – зустрінуться у віртуальному просторі.
Берлін/Івано-Франківськ 10.09.20
Уляна Галич
поезія:  Поет переосмислив досвід метафоричного мовлення з традиції українського фольклорного спадку у форматі власних, доволі дивних та незвичних, навіть готичних у чомусь, психоделічних балад, всуціль тривожних і невротичних, болісних і прекрасних.
Тернопіль 07.09.20
Ганна Улюра
сучасний роман: Спорт і політика – одна з улюблених тем Єрґовича. Він часто пише, що на футбольному полі вершиться політика й уболівальники надають спортивному змаганню статусу такої собі мікро-війни двох держав. Вибір команди, за яку уболіваєш, дорівнює вибору армії, за яку ідеш воювати. Спорт і є політикою. І завжди передбачає вибір.
Київ 25.08.20
Софія АНДРУХОВИЧ
сучасний роман: Для мене не так важливо, що саме розповідати, для мене набагато важливіше, як розповідати. І що ця розповідь робить з тим, хто розповідає, і з тим, хто слухає. І для чого той, хто розповідає, розповідає це, і для того той, хто слухає, її слухає. І в який спосіб це відбувається.
Львів 11.08.20
Ганна Улюра
сучасний роман: Мудрість від героя роману нобеліанта Кадзуо Ішіґуро звучить так: нікого не треба ні в чому переконувати, просто почекайте, коли помруть опоненти і виросте генерація, певна вашої версії реальності. І назвіть це «історична правда».
Київ 06.08.20
Уляна Галич
сучасна поезія: Однією з численних і безсумнівних чеснот «Розарію» є потужна й оригінальна образна система, неймовірні метафори, якими буквально пронизана тканина збірки. Малігон – майстриня образів, вона творить їх буквально з повітря, бере із тонких енергетичних сфер, вишкрябує із власного нутра, віднаходить в кишенях і старих заплічниках, поміж забутих паперів та листів.
Тернопіль 30.07.20
Галина Петросаняк
літературознавство: Без сумніву, головна батьківщина Пауля Целана — німецька мова. А ботаніка — друга, дуже важлива вітчизна, котра, як і мова, була з ним усюди. Точніше — предмет ботаніки: дерева, квіти й трави.І крім Пауля Целана, у своїх піснях їх оспівав чисельний народ-невидимка — він тут і до, і після.
Тодтнауберґ 24.07.20
Уляна Галич
лірика: Римуючи кров із любов’ю, слід бути готовим до того, що можуть закинути профанацію поезії як такої. Магдисюк-Менькач подекуди хибує захопленням оцією надмірною ліричністю на межі з солодкавим пафосом, позбувшись відчуття художньої правди, що є певним ґрунтом під ногами кожного поета.
Тернопіль 21.07.20

образ

Марта Гартен
художня кераміка: Жодних самоповторів, вичовганих кліше, стилістичного упізнавання з першого погляду, жодної комфортної закубленості в окресленому ареалі побутування. Присутність несподіванки простежується як загалом у концептному проектуванні тематично дослідницьких експозицій, так і зокрема в кожному творі Ганни Друль.
Львів 22.09.20
Євген Гулевич
спадщина: Віртуальна реальність дозволяє по-своєму проблематизувати культурні ситуації, в яких опиняється твір мистецтва, а його віртуальні моделі дозволяють подивитися на нього без зовнішніх стимулів — з погляду, якого раніше не було. І цей відкритий погляд додає життя оригіналу, бо продовжує цілісну траєкторію його інтерпретацій.
Львів 16.09.20
Надія Слободян
НашСпадок: Неспотворені євроремонтами стіни виставкових залів органічно увійшли в резонанс із палітрою художніх творів, створивши відповідну ауру для медитативного відчитування зашифрованого в картинах образного змісту, а самі твори, розташовані в суголосному ладі поміж собою й контрапунктному із різноформатними репродукціями та світлинами, увиразнили інтенцію авторки зробити їх оберегами на порятунок культурної спадщини.
Львів 09.09.20
Ліля Берник
провінція: Жіночу історію Тернополя ніхто не досліджував. Є окремі згадки, виринають імена чи події, проте чогось глибшого нема.Ті, про котрих ми знаємо, котрі змогли «засвітитися» — яскраві особистості, сильні духом, їх бодай якийсь час підтримував хтось із близьких.
Тернопіль 24.08.20
ARTпам'ять: Рік без Наталі містив чимало подій, що могли неабияк її втішити, він промайнув у змиг ока, але не було жодного дня без згадки про неї, бо таки в багатьох справах відчувалася потреба її присутності.
Львів 15.08.20
Єва Райська
вуличний музей: Героями своїх піксель-арт зображень митець Олександр Максимов вибирав відомих дрогобичан та дрогобичанок, або добрих друзів міста серед яких — незабутній засновик львівської "Дзиґи" Маркіян Іващишин.
Дрогобич 07.08.20
Володимир Чорнобай
сучасне малярство: Картонні пакування, їхні написи, малюнки, колір і фактура накладаються на задані візерунки «Органічних структур» — смислове поле твориться на перетині природного та мануфактурного, архаїчного та сучасного, заданого та стихійного.
Львів 04.08.20
Олеся Семчишин-Гузнер
реставрація: Розмова про історію вивчення музейного і позамузейного малярського доробку Модеста Сосенка, етапи проєкту «ПізнайЗрозумійЗбережи», фотофіксацію, наклади видань, їхнє поширення, сайт-візитівку і виставку в Національному музеї у Львові ім. Андрея Шептицького.
Львів 28.07.20
Володимир Полиняк
фотографія: Для вуличного фотографа подорожувати важливо, бо це додаткове джерело натхнення. Це шанс розпалити жагу творчості новими яскравими кольорами, іншим світлом та обличчями. Якщо немає грошей для поїздки за кордон — вирушай в сусідні Бережани чи Кременець, там будеш частково почуватися туристом.
Тернопіль 23.07.20
Галина Канарська
митець: Йому вдається бути відсторонено об’єктивним, не впадати в захопливу екзальтацію, крок за кроком вивчаючи суть того чи іншого митця. Він намагається повернути в українську культуру імена, які нам, українцям, невідомі, але їх знає світ.
Львів 20.07.20

звук/дія

Богдан Сегін
сучасна музика: В умовах пандемії форматних метаморфозів зазнав XXVI Міжнародний фестиваль сучасної музики «Контрасти», концепція якого незмінна: представлення сучасної української музики у контексті світової та розкриття різноманітних сучасних форм, стилів, жанрів та інтерпретацій.
Львів 22.09.20
Музика: Честь відкривати Ваґнерівський фестиваль у 2021 році прем’єрою «Летючого Голландця» отримала відома українська диригентка Оксана Линів, яка стане першою жінкою-диригентом в 145-літній історії Байройтського театру.
Байройт 20.09.20
Анастасія Канарська
театр: «Добробут» Арпада Шиллінґа непокоїть та не дає відповідей. Зрештою, як і надії. Пурпурова сукня з чужого плеча буде знаком майбутньої крові після розманіженої білизни банних халатів. Беззахисне неприкрите тіло красеня Віктора Лоґи-Скарчевського ̶ наче капітуляція перед світом споживацтва. Але тут немає жертв.
Варшава 17.09.20
©Аделіна Єфіменко
ОПЕРА: Орландо – людина неймовірної зовнішньої краси в статі чоловіка і жінки. Композиторка Ольга Нойвірт знайшла для художнього слова Вірджинії Вулф відповідне інтонаційне відтворення: міняється стать – міняється голос, спочатку переважає низький глибокий регістр мецо-сопрано, потім – високий. Душа Орландо прагне творити, та в усі часи відчуває тиск соціальних стереотипів.
Відень 08.09.20
Музика: За підтримки Українського культурного фонду в Україні стартує унікальний проєкт, що поєднає традиційну і класичну музику, мультимедійні інсталяції і кінопродакшн, видання артбуку та інтерактивну гру. Цей концерт стане сучасною музичною візитівкою України.
Львів 04.09.20
НашаОпера: Артисти Львівської національної опери у вересні презентують низку Гала-концертів, концертне виконання опер і навіть здивують прем’єрою балету. Виступи відбуватимуться лише для 207 глядачів у залі, згідно з чинними карантинними заходами.
Львів 03.09.20
©Аделіна Єфіменко
ОПЕРА: Живемо в добу Regietheater, коли мистецтво опери залежить уже навіть не від музики, не від співаків, а від концепції режисера та сценографа. Якщо сценографія яскрава, декорації естетичні, цікаві ідеї і динамічний рух захоплюють – успіх виставі гарантований.
Зальцбург 02.09.20
Олександр Юдін
джаз: Українська джазографія може похвалитися новим і цікавим надбанням, а точніше, джазографія української джазової діаспори, оскільки йдеться про дебютний альбом під назвою «Dykyi Lys» української джазової співачки й композиторки Ганни Гринів, яка мешкає в Берліні.
Берлін 28.08.20
©Аделіна Єфіменко
академічна музика: Зальцбурґ не побоявся відкрити в серпні всі двері Фестшпільгауса, незважаючи на небезпеку поширення вірусу, в той час, як більшість театрів світу перебувають у стані летаргії. Стояти перед лицем смерті для Зальцбурґа – не кураж, а величезна відповідальність за життя мистецтва і за життя митців. 
Зальцбург 21.08.20
Аделіна Єфіменко
ОПЕРА: Дороги назад не буває. Здавалося, що пандемія знищила оперу. Але, напевно, з'являться нові жанри. Поки що не можна сказати, які саме, але звичної для нас опери вже не буде. Режисерам, диригентам і співакам доведеться стати гнучкішими. У періоди криз завжди з'являється щось нове.
Мюнхен 13.08.20

думка

 Галина Петросаняк
репатріянти: Галицькі німці видають газету, чимало книжок, покажчиків, брошур, фотоальбомів з найцікавішими старими фотографіями з Галичини, збірники пісень і віршів, словники діалектів, розвідок про художників і їхні твори тощо, не бракує і справжніх наукових розвідок.
Ульм 26.08.20
ARTпам'ять: 21 травня у Львові згадували засновника культурно-мистецького центру «Дзиґа» Маркіяна Іващишина, який рік тому раптово помер. Друзі та співробітники незабутнього Марека поширили у соцмережах спогади #рікбезМарека, де відзначили високу планку його організаторського хисту.
Львів 22.05.20
Станіслав Комарек
людознавство:  Треба цінувати можливість говорити вільно про все, адже якщо ви приєднаєтеся до західного світу, то це довго не триватиме. Варто наговоритися між двома довгими періодами мовчання.
Львів 07.06.19
Данило Ільницький
рефлексії: У цих процесах, які є природною, органічною і насправді однією з найбільш екзистенційно важливих сутностей людини – пам’ятати – ми несвідомо, не-спеціально забуваємо і стираємо традицію пам’ятання, стираємо пам‘ять про пам‘ятання. Бо вона, може, часто не відповідає нашим уявленням про сучасну мову пам’яти. Але ігноруючи, не звертаючи увагу на трохи давнішу мову пам’яти, ми водночас відкидаємо її внутрішню сутність, віддаляємося від першооснови, не усвідомлюємо той факт, що насправді нам усім – мертвим, живим, ненарождéнним, – йдеться про одне і те ж.
Львів 30.05.19
Катажина Зєлінська
Думки з приводу: Культурна реальність може бути альтернативою телевізійній і стати імунітетом від радикалізацїі та популізму. Але для цього потрібно наполегливо працювати, та не переоцінювати свої сили.
Львів 06.05.19
Юлія Хомчин
Інституція: Чимало викликів стоїть перед ІСК, викликів позірно простих – комунікаційних, аби об’єднувати небайдужих і сприяти синергії й втіленню виявів різних ідей різних людей. Аби за кілька років до Львова знову почали приїздити не лише на пиво та каву.
Львів 15.04.19
розмовляла Анастасія Чупринська
Конкурс: Цього разу кандидаток подавалося лише двоє, що зайвий раз засвідчує суттєвий кадровий голод у львівській культурі. Але одну з них до участі у конкурсі не допустили.
Львів 04.03.19
Мирослав Трофимук
in memoriam: а хто ж тепер замість нього… хто ж тепер напише все оте, що він міг би… (ні, умовний спосіб тут цілком недоречний) – що він (і тільки він) міг написати. хто?.. In memoriam ЛЕОНІДА УШКАЛОВА
27.02.19
Ганна Аргірова
думки: У «Нашому форматі» вийшов у світ український переклад першого із двох томів «Витоків політичного порядку» Френсіса Фукуями. Другий том вийде навесні. Євген Глібовицький, Валерій Пекар та Олександр Стародубцев, які прочитали двотомник англійською, дискутували про те, що визначає успішні держави та чому ця книга – це шматок знань, який треба опанувати.
Київ 11.02.19
Крістіан Вайзе
ярмарка: Якщо окреслити одним реченням участь України 2018 року у 70-му Франкфуртському книжковому ярмарку, то, з одного боку, ми побачимо, що амбітні концепції залишились, але з іншого, чітка концепція нового стенду ще не вповні зреалізована.
12.01.19