«Ви не співаєте, не танцюєте, не пишете, не граєте на сцені, наскільки я знаю, у вас нема жодного іншого таланту. Ви можете пояснити мені свій колосальний успіх? Хто ви, до біса, такі?» Такими словами досвідчена тележурналістка Барбара Волтерс зустріла жінок з родини Кардаш’ян. Ті навіть не завдали собі труду спробувати обґрунтувати, як і чому всі вони фігурують в переліку найбагатших жінок Сполучених Штатів. Пригладили свої гриви, зробили міни, як до селфі (дві звичні дії, які щодня приносять їм купу бабла), і не одна зітхнула, знуджена очевидністю питання, демонструючи публіці свою передостанню примху: пару зубних коронок із золота і брильянтів. Їм лише бракувало додати – як Ягве перед неопалимою купиною – «ми ті, хто є», чи щось таке саме незвідане й божественне. В них є на це причина. Бо хто у цьому світі не знає родини Кардаш’ян? П’ять славетних «К»: Kourtney, Kim, Khloe, Kendall і Kylie. Семеро, якщо додамо Кріс, матріархиню клану, і її колишнього чоловіка, олімпійського медаліста Брюса Дженнера, батька двох наймолодших, який зараз (при допомозі скальпеля) перетворився на вибухову Кейтлін. Caitlyn через С, а не К (я не знаю, чому було втрачено нагоду приєднатися до родинної традиції в питанні ініціалів, але, безперечно, є якась серйозна причина – що легко переводиться в дзвінку монету, – аби було так, як є.) Буде родинна «мозкова атака», яку показуватимуть наживо і з рекордною кількістю глядачів, аби вирішити це питання? Чи конкурс серед мільйонів їхніх прихильників, який спонсоруватимуть численні комерційні бренди? Ймовірно, бо все, що вони роблять, думають, відчувають, про що мріють, транслюється в прямому ефірі. Ось вже понад одинадцять років вони живуть в такому собі «Шоу Трумена» чи безперервному «Великому браті». От тільки ані Пітер Вір, режисер першого, ані Джордж Орвелл, батько другого, навіть не могли собі уявити подібного майбутнього. Як Вір, так і Орвел подавали ідею про те, що людині доведеться жити під постійним спостереженням інших, як страшний кошмар. У «Шоу Трумена» Джім Керрі переживає багато лих, доки йому вдається порятуватися від такого життя на вітрині, на яке його прирекли. У «1984» Орвелла Великий брат є страхітливою всевишньою істотою, яка все бачить і все оцінює, це метафора абсолютної влади, що прирікає людей на рабство, на втрату особистого життя, а отже – будь-якої свободи; «Big brother is watching you» – таким є його девіз: усі ви взяті на замітку, всі під контролем, вас завжди розглядають. Безперечно, що всі Кардаш’ян, якби знали (у чому я страшенно сумніваюся), якими є інтелектуальні передісторії їхнього успішного родинного шоу, гуртом би розреготалися. Хіба це зле, що когось розглядають? Що цілий світ знає, з ким ми лягаємо спати, з ким встаємо, що в нас вискочив фурункул чи настали місячні? Усе це грошенята, а отже – музика для наших вух.

 

Оскільки я є дуже скритною людиною, для мене все це є незбагненною таємницею. Я не можу зрозуміти, як комусь може подобатися жити у вітрині, не кажучи вже про напівпрозору скляну скриньку чи акваріум, з мільйонами очей, що прикуті до тебе. Та я явно є пітекантропом, скам’янілістю з минулого. Тепер усі хочуть бути такою собі Кардаш’ян; свідченням цього є мільйони блогерів та influencers, які транслюють своє життя наживо аж до найінтимніших і непристойних подробиць. Тому цього року, що починається, я вирішила виправитися, змінити своє життя, навернутися в нову віру ексгібіціонізму. Чи ще встигну я модернізуватися? От тільки не дає мені укріпитися в моєму намірі остання фраза страшної антиутопії Орвелла: «Він досягнув досконалості. Врешті-решт він здолав себе і тепер – як усі – любив Великого брата».

 


Carmen Posadas
Las Kardashian, 1 – George Orwell, 0
XL Semanal, 31.12.2018
Зреферувала Галина Грабовська

 

15.01.2019